Pořádnou dávkou trpělivosti se musí obrnit v následujících týdnech a měsících brněnští řidiči. Čekají na ně kolony a dlouhá čekání na semaforech.

 

Dělníci tu od včerejška na bezmála rok obsadili Valchařskou ulici, kterou využívají Brňané cestou na Tomkovo náměstí. Stavaři tam vymění technické sítě a také tramvajové koleje. Pevné nervy si tak musí zachovat nejen řidiči, ale i cestující.

„Tramvajová linka číslo 4 nově končí na Tomkově náměstí. Do městské části Maloměřice a Obřany bude namísto tramvaje zajíždět autobusová linka číslo 57, která pojede až do Obřan,“ sdělila Právu mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová. Dopravní výluka začala včera, od čtvrtka Valchařskou neprojedou ani šoféři aut. Podle Lukšové byl první výlukový den bez problémů.

„Byla to klasická ranní špička, neevidujeme žádná velká zdržení. Zpoždění linek byla okolo pěti až deseti minut,“ uvedla Lukšová. Dopravní podnik ale očekává, že hlavní nápor a komplikace teprve přijdou, jakmile z ulic zmizí motoristé. Řidiči automobilů budou muset využít objízdnou trasu přes Karlovu ulici, jejíž opravy dokončili dělnici letos na konci srpna. Cestující, kteří využívají městskou hromadnou dopravu, ale čekají i další výluky a omezení. Už příští týden vypukne takřka dvouměsíční výluka v Křenové ulici.

„Opravy ulice Křenová jsme odkládali, protože jsme čekali až dělníci dokončí stavební práce v ulici Hladíkova. V Křenové ulici pojedou tramvaje i nadále, provoz zůstane zachován po jedné koleji. Práce by měly skončit v průběhu listopadu,“ upřesnila Lukšová. Opravy se dotknou i motoristů, kteří kvůli opravám Křenovou nebudou moci jezdit.

Výlukami a rekonstrukcemi důležitých dopravních tepen to pro Brňany nekončí. Tamní radní včera představili návrh nové podoby ulice Veveří. Ulice by se měla proměnit v novou čtvrť plnou obchodů a hospod, jako je tomu třeba ve Vídni. Podle brněnského náměstka Matěje Hollana (Žít Brno) největšímu moravskému městu podobná třída chybí.

„Pro město je klíčové, aby krásné ulice jako Veveří žily, aby to byly prvořadě obchodní třídy a obytné ulice, které budou spojovat centrum města s dalšími lokálními centry,“ sdělil Hollan. Náměstek počítá s tím, že proměna rušné ulice vypukne, jakmile se vybuduje velký městský okruh.

S řidiči automobilů se ovšem v nové podobě projektu nepočítá. Veveřím projedou pouze cyklisté a vozy MHD. Záměr nyní doplňují úředníci o dokumentaci pro územní řízení. Stavba pak ještě musí získat stavební povolení.