S humorem a empatií chtějí divadelníci z Husy na provázku pohlédnout na vypjatou veřejnou debatu a dramatické události, vyvolané v roce 2018 uvedením dvou inscenací režiséra Olivera Frljiče na festivalu Divadelní svět Brno.

Nové představení, které má premiéru dnes v 19 hodin, režijně připravil herec, dramatik a režisér Jiří Havelka, který natočil i filmy Vlastníci, Mimořádná událost či Očitý svědek. Dostalo název Vykouření – ve smyslu očištění divadla od nánosů minulých konfliktů.

Páteční premiéra i první repríza jsou vyprodané, upřesnila mluvčí divadla Barbora Olšanová. Husa na provázku momentálně nepočítá s tím, že by inscenaci pohostinsky uváděla mimo svou domovskou scénu – váže se totiž k budově na Zelném trhu.

Frljičovy hry v podání zahraničních souborů provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev i západní pohled na muslimský svět. Žaloba se týkala her Prokletí a Naše násilí a vaše násilí uvedených v Brně v květnu 2018. Největší pozdvižení vyvolala předem zveřejněná fotka z druhé hry, na které postava, jež před tím sestoupila z kříže, předstírala znásilnění muslimky.

„Při pohledu na tehdejší dění, jehož následky na Provázku pociťujeme dodnes, nás proto s režisérem Jiřím Havelkou a s kolegy z hereckého souboru zaujalo, jak rychle a na základě jak kusých zpráv vytržených z kontextu se v době zahlcené informacemi vlastně necháváme strhnout k tomu, abychom se dopouštěli rychlých soudů a radikálních činů,“ uvedl dramaturg a umělecký šéf divadla Martin Sládeček.

Na hru Naše násilí a vaše násilí se v roce 2018 vydala i skupina lidí, kteří představení přerušili vstupem na jeviště. Další lidé demonstrovali na Zelném trhu. Kardinál Dominik Duka brněnská divadla zažaloval, chtěl omluvu. Minulý měsíc jeho stížnost zamítl Ústavní soud.

Havelkovi tehdejší bouřlivá reakce připadala jako absurdní, ve své podstatě vcelku banální pozdvižení. Po studiu článků, komentářů, reportáží a soudních rozsudků ale dospěl k závěru, že nejde jen o „pseudokauzu“.

„Naopak, takových momentů, kde se propojí divadlo, teorie umění, justice, politika, náboženství a na všech těch stranách manipulace, radikalita i bolest, není mnoho,“ řekl Havelka.

Nová inscenace je určená i lidem, kteří nevědí, co se v roce 2018 stalo. Také prý nejde o žádné vyřizování účtů. „Kauzu, která je s provázkovským jevištěm spojována, jsme chtěli vrátit zpět do divadla a nahlédnout pod její povrch divadelními prostředky, jež jsou nám vlastní,“ popsal Sládeček.

„Divadlo má tu výhodu, že může pojmout tolik názorů a tolik estetických i ideologických výkladů, kolik je diváků ten večer v sále. A pořád je to jen divadlo,“ dodal Havelka, kterého mohli nedávno vidět televizní diváci v detektivní minisérii Jana Hřebejka Pozadí událostí.