Brno má pravomocné povolení pro stavbu lanovky, analýzu nákladů zatím ne
Foto:
DPMB
Brněnský dopravní podnik tento týden získal pravomocné stavební povolení pro lanovku mezi pisáreckou vozovnou a univerzitním kampusem v Bohunicích, uvedl web Zdopravy.cz. Stavba má stát podle odhadů 950 milionů korun, město ji však celou z vlastního rozpočtu platit nechce a bude usilovat o dotace z fondů EU, řekl mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby, město ani dopravní podnik zatím nemají. Podle Poňuchálka bude analýza součástí případné žádosti o dotaci.
Na stavbě lanovky nepanuje v Brně nejen mezi politiky konsenzus
Mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková sdělila, že univerzitní kampus a sousední fakultní nemocnice a jejich okolí vytváří velkou poptávku po dopravě a že do oblasti cestuje veřejnou dopravou denně okolo 40 tisíc lidí. V současnosti je oblast obsloužená veřejnou dopravou ze všech směrů, a to jak trolejbusovou, tak autobusovou a od konce roku 2022 i tramvajovou, která ostatní druhům dopravy výrazně ulehčila. Zajišťuje kapacitní a rychlé spojení nejen s centrem města. Analýza by měla ukázat, zda je zařízení s hodinovou kapacitou 2000 cestujících skutečně potřeba a jestli už současná doprava nestačí.
Proti stavbě protestují ornitologové
Proti stavbě se vyslovují například ornitologové, kteří se obávají poškození unikátního obřího zimoviště ptáků, proti je i část politiků. Zelení plánují právní kroky a připravované akce proti stavbě chtějí prezentovat na pondělní tiskové konferenci. Obhájci lanovky argumentují v její prospěch obecně tím, že do kampusu a okolí přijíždí denně hodně lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kdo budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny, která je ve výstavbě. Oponenti tohoto názoru argumentují tím, že oblast kampus i hala už jsou dnes obslouženy dostatečně tramvají, trolejbusy a autobusy.
Financování stavby je nejasné
Zatím není jasné, z jakého dotačního titulu by město stavbu financovalo. Z fondů Evropské unie dosud stavby městských lanovek financovat možné nebylo. Mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič sdělil, že ministerstvo dotační titul na stavbu lanových drah nemělo a ani ho neplánuje.
Lanovku prosazoval tehdejší primátor Onderka
O lanovce do kampusu se začalo v Brně mluvit po roce 2010, jako téma si ji vybral v roce 2014 tehdejší primátor Roman Onderka (ČSSD). Jeho náměstek pro dopravu Robert Kotzian (tehdy ODS) namítal, že je potřeba udělat ekonomickou studii, zda se stavba vyplatí.
V plánu jsou nákladné stavby tramvajových tratí
Brno má před sebou několik nákladných staveb tramvajových tratí, které vyjdou na mnoho miliard korun. Jde o trať do sídliště Kamechy a o stavbu komplexu tratí, které musí být hotové dřív, než vyjedou první vlaky z nového hlavního nádraží. To má být podle současných plánů hotové za 11 let.
- Vydáno dne:
- 06.04.2024
- , 12:13
- Autor:
- Ondřej Požár
- ČTK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Vznikající solární elektrárna na střechách brněnsk…
- Šafářová si chce návrat k tenisu užít, comeback do…
- Policisté na jihu Moravy uložili řidičům za den př…
- Budova královopolského nádraží se uzavřela, v pond…
- Politik Bradáč v části bytové kauzy v Brně popřel,…
- Slovenského premiéra Roberta Fica postřelili v Han…
- Cenu Jihomoravského kraje si odnesl tucet výraznýc…
- Na opravu bytového domu v Ibsenově ulici půjčí měs…
- Na Žlutém kopci otevřeli nový park s vyhlídkou na …
- Dveře muzeí a galerií v Brně zůstanou v sobotu ote…
Přinášíme vám aktuální události z Brna a okolí. Přehledné zpravodajství, krimi, sport, kulturu a veřejné dění v Brně – denně pro vás vybíráme ty nejdůležitější zprávy z našeho města. Chybí vám tu něco? Napište nám.
copyright © 2022 Press Global s.r.o. ・ všechna práva vyhrazena・ created by hireus.club