Mezi Brnem a Zastávkou spustí železničáři zabezpečovací systém ETCS
Foto:
Správa železnic
Na trati mezi Brnem-Horními Heršpicemi a Zastávkou u Brna začne od 14. prosince fungovat zabezpečovací systém ETCS. Provoz bude bezpečnější a vlaky, které jsou tímto systémem vybavené, budou moct využít maximální traťovou rychlost, která je v některých úsecích dvacetikilometrové tratě až 120 kilometrů za hodinu, řekl dnes na tiskové konferenci náměstek pro modernizaci dráhy Správy železnic Mojmír Nejezchleb. Na jízdní doby vlaků to však nebude mít dopad, vyplývá z porovnání aktuálního a nového jízdního řádu.
Náklady na vybavení trati novým zabezpečením dosáhly půl miliardy korun, 85 procenty přispěla Evropská unie. Zatím však nebude spuštěný výhradní provoz, který spočívá v tom, že na trať nesmí vozidla nevybavená systémem ETCS. Mezi Brnem a Zastávkou totiž jezdí i starší motorové vlaky z Brna do Střelic, které pokračují do Moravského Krumlova či do Ivančic a také zde jezdí motorové rychlíky do Jihlavy. „Momentálně je spuštění výhradního provozu plánované na prosinec 2028. Termíny se snažíme udělat tak, aby šly dohromady s obnovou vozového parku,“ řekl Nejezchleb.
Náklady na vybavení starých vozidel systémem ETCS jsou totiž výrazně vyšší, než když se systém instaluje do moderních vozidel již ve výrobě. To dnes zmínil i generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle, která se na instalaci systému ETCS na české železnici významnou měrou podílí. „Na vybavení starých vozidel má být vynaloženo 20 miliard korun. To je takové množství peněz, že je potřeba diskutovat o tom, jestli to má smysl a jestli tyto peníze nebudou potřeba někde jinde,“ řekl Chrdle.
Bez systému ETCS je zatím celý brněnský uzel, přestože od ledna byl spuštěn výhradní provoz mezi Českou Třebovou a Břeclaví
Mezi Adamovem a Modřicemi jezdí vlaky pod kontrolou starého zabezpečovacího systému. „Základní předpoklad pro instalaci ETCS je modernizovaná infrastruktura a my čekáme na modernizaci brněnského uzlu. Protože když se modernizuje, je potřeba celé ETCS překopat a překonfigurovat a na čas vypnout, což není vhodné,“ řekl Nejezchleb. Přesto ale železničáři chystají mezi Adamovem a Modřicemi alespoň provizorní zabezpečení na úrovni ETCS.
V současnosti se jezdí pod kontrolou ETCS na více než 600 kilometrech koridorových tratí od Prahy na východ, v prosinci bude spuštěný výhradní provoz mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou a na jaře bude systém, nikoliv však výhradní provoz, spuštění mezi Českými Budějovicemi a Voticemi a také mezi Prahou, Lysou nad Labem a Milovicemi.
- Vydáno dne:
-
- ,
- Autor:
- Monika Švehlová
NEJČTENĚJŠÍ
Exkluzivně pro Brňana
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Strom na náměstí Svobody v Brně ozdobí 3,5 kilomet…
- Mezi Brnem a Zastávkou spustí železničáři zabezpeč…
- Barokní Pitrův most v Rajhradě je po rekonstrukci,…
- Zástupce dětského ombudsmana vyzval k další úpravě…
- Ve Fakultní nemocnici Brno pečují o osm pacientů s…
- Možné lokality pro stavbu fotbalového stadionu v B…
- Rekonstrukce bitvy u Slavkova bude letos největší …
- Lední medvědice Elsa se rychle zotavuje, veterinář…
- Brněnští politici z ANO zatím neví, kdy projednají…
- Majitel RegioJetu vyzval Slováky, aby zavedli na d…
Přinášíme vám aktuální události z Brna a okolí. Přehledné zpravodajství, krimi, sport, kulturu a veřejné dění v Brně – denně pro vás vybíráme ty nejdůležitější zprávy z našeho města. Chybí vám tu něco? Napište nám.
