Na jižní Moravě mají příští rok začít dvě velké železniční stavby, modernizace tratě mezi Kuřimí a Tišnovem včetně přestavby stanice v Tišnově a modernizace úseku Vlárské dráhy mezi Blažovicemi a Nesovicemi. Předpokládané náklady činí v součtu téměř 11 miliard korun. Podle náměstka pro modernizaci dráhy ze Správy železnic Mojmíra Nejezchleba se určitě začne s první stavbou, u druhé se ještě debatuje, zda se kvůli nejistému objemu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury skutečně zahájí. Pokud ne, znamenalo by to pouze odsunutí o jeden rok.

Obě stavby se týkají významných dvoukolejných tratí. Úsek mezi Kuřimí a Tišnovem na Brněnsku slouží jako alternativní spojení Prahy s Brnem, po trati jezdí hodně nákladních i osobních vlaků. Podle Nejezchleba jde o prioritní stavbu a její posunutí není žádoucí i s ohledem na plánování výluk. Kvůli tomu, že se budou stavět přeložky s příznivějšími poloměry oblouků, počítají železničáři částečně i s úplnou výlukou. Díky přeložkám se bude moct maximální rychlost vlaků zvýšit až na 160 kilometrů za hodinu.

Koncem příštího roku mají začít práce, které ještě nezasáhnou výrazně do provozu, hlavní výluky jsou naplánované až na rok 2027

Stavba má být hotová do poloviny roku 2028. Tišnovská stanice projde kompletní modernizací, novou podobu získají i zastávky v Čebíně a Hradčanech. Předpokládané náklady na stavbu jsou 7,6 miliardy korun.

Úsek z Blažovic do Nesovic je součástí tratě z Brna do Veselí nad Moravou. Pouze úsek z Brna do Blažovic je elektrifikovaný a v minulosti částečně modernizovaný

Jinak je dráha poslední neelektrifikovanou dvoukolejnou tratí v Česku. Součástí postupné modernizace až do Veselí je i elektrifikace a zvýšení rychlosti až na 120 kilometrů za hodinu, za Kyjovem až na 160. Zatím se předpokládá, že by se mezi Blažovicemi a Nesovicemi stavělo v letech 2026 a 2027, předpokládaná cena je 2,56 miliardy korun.

Samostatnou stavební akcí je v tomto úseku přestavba stanice ve Slavkově u Brna s náklady téměř 600 milionů korun