Podobu brněnského lesoparku Akátky po výstavbě dalšího úseku velkého městského okruhu určí architektonicko-krajinářská soutěž. Její vyhlášení dnes schválili radní města, organizátorem bude Kancelář architekta města (KAM) Brna. Zájemci mohou podávat návrhy do 6. března příštího roku, výsledky budou známy na jaře. Cílem je najít koncept, který po dokončení nového dopravního propojení vrátí lokalitě kvalitu, atraktivitu a přírodní charakter, uvedla v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Lesopark Akátky leží na pomezí Vinohrad a Židenic. „Představuje jedno z nejvýznamnějších rekreačních území v Brně. V následujících letech však bude jeho rozsáhlá část dotčena výstavbou tunelu Vinohrady. Tento nový úsek velkého městského okruhu je v části Akátek navržen jako kopaný a přesypaný, stavbaři se tak nevyhnou zásahům do terénu,“ řekla Vaňková.

Podle radního pro územní plánování Petra Bořeckého (ANO) plánovaná výstavba sice znamená pro území dočasnou zátěž, zároveň ale otevírá cestu k vytvoření moderního městského lesoparku. „Zadání soutěže proto klade důraz na nalezení komplexního řešení, které umožní navázat na dlouhodobě oblíbený charakter území a současně rozvinout nové příležitosti spojené se vznikem tunelu. Třeba jaké sportovní nebo rekreační využití může nabídnout jeho přesypaná část,“ poznamenal.

Území zahrnuje nejen celý lesopark, ale i přilehlou zahrádkářskou kolonii a navazující okolí, které tvoří přirozené rekreační zázemí severního svahu Židenického kopce

V místě jsou i pozůstatky podzemních chodeb nacistické továrny z roku 1944, které mohou být v budoucnu zpřístupněny. Soutěž s touto možností počítá.

Ředitel KAM Jan Tesárek považuje soutěž za příležitost posílit důležitou rekreační oblast v sousedství hustě obydleného území. „Akátky mají pro místní obyvatele mimořádnou hodnotu. Chceme, aby revitalizace přinesla více možností pro kvalitní trávení volného času a zároveň respektovala přírodní charakter. Klademe důraz na hospodaření s dešťovou vodou, zadržování vody v krajině a výsadbu druhově pestré, klimaticky odolné zeleně. Zásadním bodem je také návrh dnes chybějícího pěšího a cyklistického propojení sousedících městských částí Vinohrad a Židenic,“ dodal.