Brněnští radní vyhlásili soutěž na zpracovatele studie proveditelnosti podzemní kolejové dráhy, takzvaného severojižního kolejového diametru. Projekt má dát odpovědi na zásadní otázky – jestli bude lepší vést pod centrem města tramvajovou či železniční trať nebo klasické metro a jestli se vůbec stavba ekonomicky vyplatí.

„Konkrétními cíli studie proveditelnosti je posouzení, zda je nová kolejová doprava realizovatelná, případně v jaké podobě. Ve hře jsou varianty tramvajové dopravy, příměstského vlaku a metra. Zajímat nás bude samozřejmě finanční náročnost těchto tří možností. Dále se odborníci budou zabývat tím, jaký by měl projekt vliv na existující zástavbu,“ uvedl radní pro oblast územního plánování a rozvoje města Filip Chvátal (KDU-ČSL). Podle všeho by dráha mohla přijít na miliardy korun a realizace by byla ideální společně s novým vlakovým nádražím.

„Studie také posoudí vliv severojižního kolejového diametru na životní prostředí či dopravní chování ve městě a zohlední také množství lidí, kteří by novou možnost dojíždění využili,“ doplnil Chvátal.

Předpokládaná cena za vypracování studie je asi 12 milionů korun. Dalších 2,5 milion má stát průzkum zaměřený na dopravní napojení a celkovou obslužnost města a navazujících příměstských oblastí, dva miliony pak bude stát dopravní model.