Několik obyvatel městské části blokovalo dnes autobusem prostor v ulici Březinova, poblíž křižovatky s ulicemi Zeleného a Tichého. Cílem jejich protestů je vyjádřit nesouhlas s umístěním zastávky v ulici Březinova. Odpůrci zastávky prostřednictvím dnešního záboru a zveřejněných hesel tvrdí, že tu budou vznikat kolony, zruší se některá parkovací místa a přilehlé domy budou prý obtěžovány zplodinami při rozjezdu autobusu. Celý den jsme se zástupci aktivistů snažili spojit, ale marně. Uzávěrka tohoto článku byla v 15:00 hodin.

S jejich dnešním vzkazem ale jiní místní občané nesouhlasí.

„Zastávka je plánována jako zastávka na znamení, takže předpokládám, že významná část autobusů zde stejně stavět nebude. A pokud časem ano, bude to jen znamení toho, že je zastávka využívaná a přínosná,“ uvedla jedna z místních žen.  Ta dále dodala, že parkovacích míst ubude jen pět. „Oproti tomu se uleví desítkám místních seniorů, kteří se hůře pohybují, a o invalidech ani nemluvím,“ dodala žena.

S protesty na Březinové velká řada lidí nesouhlasí a považují toto počínání jen za politický nátlak. „Kam jsme to došli, přeci se tady nemůže hrstka lidí takto agresivně domáhat vlastního zájmu na úkor jiných lidí, kterých jsou na rozdíl od nich desítky. My o umístění zastávky bojujeme pět let, navíc za celou protestní akcí je pět lidí, z toho jeden z nich tady ani trvale nebydlí. S takovou agresí a arogancí vůči starým lidem jsem se ještě nesetkala, “ uvedla Jitka Provazníková, která žije v Žabinách už osmdesát let. Stejného názoru byla i kolemjdoucí maminka s kočárkem, pro kterou je zastávka rovněž přínosem. „Bydlím v Kameníčkově ulici, tedy v blízkosti této plánované zastávky, a musím říci, že vznik celé autobusové linky 68 je pro nás výborným počinem,“ uvedla žena.

Spor o zastávku se rozhořel už v roce 2014, kdy schválilo město Brno záměr umístit oboustrannou zastávku v křižovatce Březinova – Tichého. Tehdejší vedení městské části vznik této zastávky chtělo a od samého počátku radní iniciovali i vznik linky č. 80 (nyní č. 68). Rozhodnutí o umístění zastávky uvítali hlavně místní senioři a invalidé.

Umístění zastávky ale vyvolalo i negativní vlnu emocí a v roce 2015 sepsali někteří nespokojení občané petici, kterou ale Rada města Brna nepřijala a rozhodla se v realizaci zastávky pokračovat.

„Investorem této stavby je Statutární město Brno, nikoliv tedy městská část. V této souvislosti je zapotřebí připomenout, že žádný z funkcionářů naší městské části není ani radním, a dokonce ani zastupitelem Statutárního města Brna. Navíc vůbec nechápu, proč je moje jméno na plakátech a autobusu, snažil jsem se najít cestu, která by vyhovovala oběma stranám,“ uvedl Filip Leder, místostarosta městské části Brno-Žabovřesky.

 Ten dále dodal, že zastávka vyvolala v Žabinách velké emoce, proto se o jejím umístění znovu bouřlivě diskutovalo i letos. Hovorů se tenkrát účastnili nejen obě názorově odlišné strany, ale i odborníci na dopravu. „Z debaty jsem tenkrát odcházel s tím, že možným řešením, akceptovatelným oběma stranami, je zřízení zastávky pouze jednosměrné, směrem od Veveří k náměstí Míru. Hůře pohybliví občané by se dostali komfortněji  kam potřebují, a zároveň by nedošlo k razantnímu úbytku parkovacích míst v daném místě,“ doplnil Leder.

Místostarosta nakonec vyjednal tento dohodnutý kompromis s tím, že úbytek parkovacích míst dle této úpravy bude celkem pět. „Zástupci příznivců souhlasili, zástupci odpůrců se mi do dnešního dne nijak nevyjádřili. Celou záležitost naopak politicky zneužili a výsledkem jsou jejich protestní akce na Březinové,“ uzavřel Leder.