V brněnské Základní a Mateřské škola na Kociánce, která si letos připomíná 100 let od svého vzniku, nově pracují s neklidnými dětmi metodou Snoezelen. Příjemný relaxačním prostor je vybavený vybranými světelnými a zvukovými prvky, vůněmi a hudbou. Na děti působí za účelem uklidnění a relaxace, ale i smyslové stimulace. Zpravodajský portál BRŇAN o tom informovala mluvčí školy Pavla Střechová.

Cílem metody je, aby podněty, které jsou v místnosti, probouzely v dětech pozornost a poznávací schopnosti, pozitivně ovlivnily jeho vnímání, pomohly mu navodit pocity klidu, uvolnění a bezpečí.

„Tímto způsobem lze příznivě působit na vícero oblastí: kromě vnímání podporujeme rovněž zdravou emocionalitu, zvládání stresu, komunikaci, motivaci, kreativitu i motoriku,“ uvedla ředitelka školy Jana Kadlecová.

Prostředí multismyslové místnosti snozelen má většinou nějaké stěžejní téma, jakousi duši, která vytváří celkovou atmosféru. Často to bývá téma moře, vody, lesa, pláže, vesmíru a další.

„V našem případě jsme si vybrali téma stromu. Kmenem je vysoký bublinkový válec zakončený stylizovanou korunou. Koruna stromu i celkové prostředí místnosti se proměňuje v souladu s ročními obdobími. Na jaře strom kvete, v létě má korunu pokrytou zelenými listy, na podzim listy opadávají, v zimě se snášejí sněhové vločky“, dodala Kadlecová.

Ve Snoezelen dítě prožívá stav uvolnění, uklidnění a relaxace, ale také radost z objevování vlastních reakcí na působící podněty. Vše, co se v průběhu Snoezelen sezení děje, má být příjemné a obohacující. Terapeut je dítěti průvodcem, vnímá jeho reakce, aktuální psychický i fyzický stav a individuální potřeby.  Sezení Snoezelen má jasnou strukturu. Po úvodní adaptaci v prostředí Snoezelen následuje vlastní program, většinou ho doprovází muzikoterapie, světelné terapie, aromaterapie a další. Po hlavním programu následuje relaxace a na závěr sezení společná reflexe.

Název „Snoezelen“ pochází z holandštiny a vznikl na konci 70. let 20. století spojením slov „snuffelen“ (čichat, zkoumat) a „doezelen“ (dřímat, odpočívat). V současnosti se název používá pro označení multifunkčního konceptu využívajícího metody senzorické integrace a stimulace a zároveň i pro označení speciálně upraveného prostředí.