Brněnský dopravní podnik tento týden získal pravomocné stavební povolení pro lanovku mezi pisáreckou vozovnou a univerzitním kampusem v Bohunicích, uvedl web Zdopravy.cz. Stavba má stát podle odhadů 950 milionů korun, město ji však celou z vlastního rozpočtu platit nechce a bude usilovat o dotace z fondů EU, řekl mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby, město ani dopravní podnik zatím nemají. Podle Poňuchálka bude analýza součástí případné žádosti o dotaci.

Na stavbě lanovky nepanuje v Brně nejen mezi politiky konsenzus

Mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková sdělila, že univerzitní kampus a sousední fakultní nemocnice a jejich okolí vytváří velkou poptávku po dopravě a že do oblasti cestuje veřejnou dopravou denně okolo 40 tisíc lidí. V současnosti je oblast obsloužená veřejnou dopravou ze všech směrů, a to jak trolejbusovou, tak autobusovou a od konce roku 2022 i tramvajovou, která ostatní druhům dopravy výrazně ulehčila. Zajišťuje kapacitní a rychlé spojení nejen s centrem města. Analýza by měla ukázat, zda je zařízení s hodinovou kapacitou 2000 cestujících skutečně potřeba a jestli už současná doprava nestačí.

Proti stavbě protestují ornitologové

Proti stavbě se vyslovují například ornitologové, kteří se obávají poškození unikátního obřího zimoviště ptáků, proti je i část politiků. Zelení plánují právní kroky a připravované akce proti stavbě chtějí prezentovat na pondělní tiskové konferenci. Obhájci lanovky argumentují v její prospěch obecně tím, že do kampusu a okolí přijíždí denně hodně lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kdo budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny, která je ve výstavbě. Oponenti tohoto názoru argumentují tím, že oblast kampus i hala už jsou dnes obslouženy dostatečně tramvají, trolejbusy a autobusy.

Financování stavby je nejasné

Zatím není jasné, z jakého dotačního titulu by město stavbu financovalo. Z fondů Evropské unie dosud stavby městských lanovek financovat možné nebylo. Mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič sdělil, že ministerstvo dotační titul na stavbu lanových drah nemělo a ani ho neplánuje.

Lanovku prosazoval tehdejší primátor Onderka

O lanovce do kampusu se začalo v Brně mluvit po roce 2010, jako téma si ji vybral v roce 2014 tehdejší primátor Roman Onderka (ČSSD). Jeho náměstek pro dopravu Robert Kotzian (tehdy ODS) namítal, že je potřeba udělat ekonomickou studii, zda se stavba vyplatí.

V plánu jsou nákladné stavby tramvajových tratí

Brno má před sebou několik nákladných staveb tramvajových tratí, které vyjdou na mnoho miliard korun. Jde o trať do sídliště Kamechy a o stavbu komplexu tratí, které musí být hotové dřív, než vyjedou první vlaky z nového hlavního nádraží. To má být podle současných plánů hotové za 11 let.