Novou městskou třídu včetně tramvajové tratě navrhují autoři studie, kterou nechala zpracovat Kancelář architekta města Brna pro území pracovně nazvané Špitálka-Radlas. Leží východně od historického jádra a v současnosti jde o lokalitu s několika bývalými nebo dosluhujícími průmyslovými areály, velmi řídkou uliční sítí a minimem zeleně.
Studie navrhuje městskou třídu propojující Cejl a Masnou, navrhovaná tramvajová trať má pokračovat k novému nádraží. Dopravně-urbanistický dokument poslouží jako podklad pro změnu územního plánu, podrobnější územní studii nebo investiční a majetkovou přípravu města.
Zadáním studie, jejíž zpracování požadovalo město, bylo prověřit aktuálně navržená řešení a navrhnout úpravy, aby se lokalita mohla v následujících desetiletích proměnit ve funkční živou městskou čtvrť s kvalitní zástavbou. Území je orientačně vymezené na severu ulicí Cejl, na východě řekou Svitavou, na jihu železniční tratí a na západě ulicemi Příkop a Koliště. Zásadně jej ovlivnila průmyslová revoluce, kdy se z předměstí se zemědělskou krajinou stal průmyslový pás s plynárnou, spalovnou či teplárnou.
Nyní velkou část území zaujímají brownfieldy a uzavřené areály, z čehož plyne hlavní problém oblasti, a to neprostupnost. Místo spojnice centra s okolními městskými částmi je tak spíše bariérou mezi nimi. Paradoxně je podle studie průmyslové architektonické dědictví zároveň unikátní hodnotou místa a může nové čtvrti propůjčit osobitého ducha.
Úprava týkající se zeleně počítá s tím, že se Svitavský náhon, a po výstavbě nového hlavního nádraží i koridor staré tratě do Židenic, stane zelenou osou území
Řešení dopravy spočívá v zajištění obsluhy vyváženě všemi druhy dopravy. Veřejná hromadná doprava stojí na páteřní tramvajové dopravě a jejím posílení novou tratí v trase. Ze všech nejhustší je síť cest pro pěší. „Oblast by v novém pojetí měla doplnit prstenec čtvrtí kolem městského jádra jako Veveří a Černá Pole, propojit centrum s Židenicemi a stát se platným článkem i v kontextu fungování města jako celku,“ uvedla kancelář.