Obchvat za více než dvě miliardy plánují silničáři stavět v letech 2026 až 2028. Pokud se jim to podaří, bude to 30 let od prvního kladného posudku EIA a zhruba půl století od prvních debat o obchvatu. Cesta k realizaci byla dlouhá, loni stavba získala pravomocné územní rozhodnutí a letos by mohlo být vydáno stavební povolení. O tom, co se děje v území teď, jaké kroky budou následovat, o tom již se starostou Bučovic Jiřím Horákem.

Proč je vlastně výstavba obchvatu pro město tak důležitá?

Já bych skoro řekl, že doprava přes naše město je už nesnesitelná. Na obchvat čekají obyvatelé sedmitisícového města dlouho, centrem a okrajem historického náměstí projíždí denně více než 16.000 aut, ta číslovka je opravdu velká a kdo to nezažil, nedovede si ten provoz ani představit.

Jak bude vlastně obchvat vypadat?

Stavbu obchvatu prosazujeme už od roku 2010, jde vlastně o přeložku silnice první třídy I/50, která slouží jako tranzitní spojení jižní Moravy s jihozápadním Slovenskem. V souvislosti s přípravou zcela nového projektu muselo město nechat na své náklady zpracovat studii na trasu obchvatu, následně byla kompetentními orgány vybrána jižní varianta, kterou akceptovalo Ředitelství silnic a dálnic. Za významný považuji rok 2017, kdy Ministerstvo dopravy začlenilo obchvat Bučovic do přípravy.

Pojďme si stavbu popsat, jak bude dlouhá a co všechno zahrnuje?

Trasa pětikilometrového obchvatu povede jižně od města převážně po zemědělských pozemcích. Jeho součástí budou tři mimoúrovňové křižovatky a dvě estakády přes železniční trať, druhá bude měřit přes půl kilometru. Projekt počítá i s dlouhou protihlukovou stěnou ve východní části obchvatu. Ten bude v části třípruhový, dvoupruh bude ve stoupání ve směru na Uherské Hradiště. Jsem velmi rád i za to, že se obchvat podaří dobře zakomponovat do krajiny, silnice bude po krajích osazena 650 stromy a mnoha tisíci keři.

Archeologové letos zahájili na trase budoucího obchvatu průzkum pomocí magnetometru, který umožní odhalit například zbytky staveb pod povrchem. Jsou z toho nějaké výsledky?

Z provedeného předstihového archeologického průzkumu plyne, že prakticky celá plocha stavby obchvatu je dotčena přítomností archeologických památek. Proto by měl na předstihový průzkum navazovat záchranný archeologický výzkum.

V jaké fázi je realizace obchvatu nyní?

Aktuálně jsme před vydáním stavebního povolení a vypsáním výběrového řízení na zhotovitele stavby. Samozřejmě tomuto předcházelo nespočet jednání na Ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Co se týče legislativy, za významné pro tuto stavbu považuji zahrnutí silnice I/50 do takzvaného liniového zákona, který mimo jiné umožňuje případná vyvlastnění pozemků na trase. Takže teď probíhá vykupování pozemků, které jde podle plánu a nic nenasvědčuje tomu, že by mělo dojít ke komplikacím v rámci příprav stavby.

Když by všechno šlo podle plánu, kdy by se mohlo kopnout do země a jak dlouho stavební práce potrvají?

Hlavní stavební práce by měly podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic začít na přelomu let 2026 a 2027 a potrvají tři roky.