Dopravní podnik města Brna vypsal výběrové řízení na 37 kloubových autobusů na naftu. Předpokládané náklady se pohybují okolo 333 milionů korun, v provozu nahradí nejstarší vozy Solaris z roku 2014 a také první autobusy na stlačený zemní plyn Iveco, které byly dodávané od roku 2017, řekla ČTK mluvčí podniku Hana Tomaštíková. První by měl podnik převzít příští rok a dodávky mají pokračovat do roku 2027.
V Brně jezdí v barvách dopravního podniku zhruba 320 autobusů, z nichž je polovina na zemní plyn a polovina na naftu. Zhruba třetina celkového počtu jsou kloubové autobusy. Nové vozy mají mít emisní normu EURO 6, samozřejmostí je již klimatizace prostoru pro cestující. „Zachovávat část vozového parku na dieselový pohon je strategické například kvůli možné potřebě evakuačních autobusů v souvislosti s jadernou elektrárnou Dukovany. Pro jejich dodání jsme vázáni smlouvou s Hasičským záchranným sborem Jihomoravského kraje. I složitá situace s energiemi v minulých letech ukázala, že je výhodné mít vozový park z hlediska pohonu diverzifikovaný. Přesto plníme všechny normy o podpoře nízkoemisních vozidel a splňujeme přísné nároky stanovené legislativou,“ řekl generální ředitel Miloš Havránek.
V době, kdy byly ceny plynu velmi vysoké, v Brně jezdily v maximální možné míře naftové autobusy, o víkendu byly autobusy na plyn téměř kompletně odstavené
Nové autobusy budou také vybavené systémem automatického počítání cestujících a novým antikolizním systémem, který monitoruje mrtvé úhly, upozorňuje řidiče na rizikové situace a pomáhá předcházet možným nehodám. Jde o první vozy v Brně, které tento systém budou mít. „V minulosti jsme jej testovali a výsledky byly z pohledu prevence dopravních nehod slibné,“ sdělil Havránek.
V provozu se cestující setkají s novými autobusy například na linkách 42, 44, 50, 84, E50 nebo E56.