Doučování na školách by mělo odrážet individuální potřeby jednotlivých dětí, klíčové je také vyhodnocovat jeho efektivitu na základě pokroku žáků. Možnosti, jak zlepšit potenciál doučování, navrhli výzkumníci institutu SYRI. Doučování je podle nich jednou z cest, jak snížit nerovnosti mezi žáky, kdy za svými vrstevníky často zaostávají děti z méně podnětného prostředí. Institut o tom dnes informoval v tiskové zprávě.

Prohlubují se nerovnosti z pandemie

Podle výzkumníků se mezi žáky prohlubují nerovnosti vyprofilované už při koronavirové pandemii. Problémem je silná závislost vzdělávacích výsledků na socioekonomickém statusu. Mírnit nerovnosti může i doučování. Na současné programy se zaměřil výzkum SYRI. „Zajímalo nás, jak vypadá školní doučování sociálně znevýhodněných žáků, jaké formy školy využívají a jaké jsou dopady, problémy či příležitosti těchto aktivit,“ uvedla Jana Navrátilová z výzkumné skupiny. Odborníci při hloubkových rozhovorech mluvili s vedením škol, vyučujícími a dalšími zaměstnanci, ale také s rodiči a žáky.

Organizace školního doučování je na jednotlivých školách velmi různorodá

Z výsledků šetření vyplývá, že organizace školního doučování je na jednotlivých školách velmi různorodá. „Na doučování však vynakládají značné množství peněz, času a energie,“ poznamenala Navrátilová. Angažovanost doučujících se projevuje v pestrosti forem a obsahu doučovacích aktivit. Některé školy se zaměřují na doplňování zameškaného učiva, jiné na přípravu na zkoušky nebo posilování vzdělávacích dovedností. Výjimkou nejsou ani aktivity o letních prázdninách či doučování za přítomnosti rodičů.

Doučující často využívají herní prvky či informační technologie

Doučující často využívají herní prvky či informační technologie a snaží se, aby byly hodiny pro žáky atraktivní. „Oslovuje to především mladší, kteří si tuto formu pochvalují a jsou více motivováni k docházce. Naopak u starších žáků je zájem nižší. Školy musejí vynaložit větší úsilí, aby je k doučování přiměliy, což se ne vždy daří,“ doplnila výzkumnice.

Doučování prospívá žákům, kteří chodí pravidelně

Z hlediska potenciálu doučování školy věří, že prospívá žákům, které do něj docházejí pravidelně. Doučující poukazují na zlepšení prospěchu a nižší riziko propadnutí. Jiní hovoří o účelu rezervovaně, protože vzdělávací mezery žáků vnímají jako příliš hluboké a dlouhodobé.

Navrhli tři cesty ke zvýšení potenciálu doučování

Výzkumníci navrhli tři základní cesty ke zvýšení potenciálu doučovacích aktivit. První z nich je individuální přístup k potřebám dětí. Druhá obnáší systematické sledování a vyhodnocování efektivity na základě pokroku žáků. Třetí zahrnuje spolupráci s nevládními organizacemi tam, kde školy nemají potřebné kapacity.