Trať z Brna do Blanska patří mezi nejmodernější a zároveň nejstarší tratě u nás. Loni na ní proběhla rozsáhlá modernizace, ale přesto vede stále ve stejné stopě jako před téměř 170 lety. Otevřena byla jako jedna z první železnic na území Čech a Moravy už v roce 1849. Dnes je to frekventovaný mezinárodní koridor, ale díky trasování v hlubokém kaňonu Svitavy má zdejší dráha neopakovatelnou atmosféru. Zpravodajský portál BRŇAN o zajímavém tipu na výlet informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ta tam jsou časy, kdy údolím Svitavy supěly parní lokomotivy a okenní tabulky rozeznívalo dunění “sergejů“ v čele nákladních vlaků. Dnes tu projíždějí moderní expresy railjet, nové elektrické jednotky Moravia a silné elektrické lokomotivy Traxx a Vectron v čele těžkých nákladních vlaků. Oproti svým předchůdkyním spíše jemně ševelí, a tak největší ruch vzniká při projíždění malých oblouků v úzkém kaňonu řeky, který neumožňuje jezdit rychleji než nějakých 70 až 80 km/h.

V mnoha místech musely vzniknout tunely. Díky jim, hlubokému údolí a řece patří tato dráha mezi nejhezčí na Moravě

Pro mnoho obyvatel z Adamova, Blanska a dalších míst představuje každodenní cestování do zaměstnání nebo do školy. Pro výletníky z Brna ale i z ostatních koutů České republiky však může být dráha Brno – Blansko příjemným zpestřením pobytu v moravské metropoli.

Dráhu v minulosti využívaly legendární expresy, jako byla slavná motorové Slovenská strela nebo o desítky let mladší Hungaria. I ty projížděly „náhrdelníkem“ tunelů v údolí řeky. Na Moravě ale i v celé republice je jedinečná počtem tunelů, které se nacházejí v tak krátkém úseku mezi Brnem a Blanskem. Na pouhých 20 kilometrech mezi brněnskými Židenicemi a Blanskem je jich 8, tedy vlastně 9, protože původní tunel číslo 8 pod Novým hradem byl při rekonstrukci a elektrizaci tratě doplněn o druhý tubus.

Při stavbě tratě v údolí Svitavy vzniklo dokonce tunelů deset s celkovou délkou 1 772 metrů

Při jejich ražbě zde zahynulo 22 dělníků. Ale dva tunely byly při opravách tratě zrušeny a nahrazeny zářezy. Přesto je díky jednomu novému tunelu pod Novým hradem, který je dnes i nejdelším na celé trati, celková délka všech železničních tunelů více než 2 400 metrů. Vedle neobvykle velkého počtu tunelů vzniklo v údolí také množství železničních mostů a propustků: 49. Vlak tak opakovaně „skáče“ z jednoho břehu na druhý.

I když trať z Brna do Blanska není žádnou romantickou lokálkou, patří díky svému umístění v kaňonu Svitavy a s množstvím mostů a tunelů mezi nejhezčí u nás. Cestu vlakem lze navíc zkombinovat s procházkou nebo jízdou po souběžné populární cyklostezce nebo s návštěvou některé z romantických zřícenin, vyhlídek či přírodních rezervací okolo Svitavy.