Jihomoravský kraj očekává s ohledem na vznik centrálního stavebního úřadu v Brně růst nákladů. Krajský úřad se stane odvolacím pro Brno, bude muset přijmout odhadem 20 nových úředníků, rozšířit prostory i archiv. Novinářům řekl hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL). Přesun stavebních úřadů z městských částí do jednoho sídla a jejich působnosti pod magistrát schválili zastupitelé města na svém úterním zasedání.

„Brno rozhodlo a my s tím nic neuděláme, krajský úřad se na to musí připravit. Budeme muset nabrat asi 20 lidí, což bude stát peníze, stejně jako rozšíření prostor a archivů. Nevíme kolik, ale je jasné, že s tím budou spojené náklady. Dostaneme sice víc peněz od státu, ale to vždy pokrývá kolem 70 procent nákladů, a to provozní, ne pořizovací,“ sdělil Grolich. Náklady podle něj pokryje kraj z rezervy rozpočtu.

S přesunem se počítá od 1. července příštího roku, kdy začne platit nový stavební zákon

Do této doby se musí nachystat i krajský úřad. Odbor územního plánování a stavebního úřadu má nyní 36 zaměstnanců. „Očekáváme nárůst tisíců možná desetitisíců spisů. Budeme potřebovat nejen úředníky, nemáme také vybavení, techniku. Náklady vzrostou v řádu milionů, možná desítek milionů korun. Začneme nyní zjišťovat data, abychom věděli, kolik spisů bylo vyřízeno,“ sdělil ředitel úřadu Roman Heinz.

Ředitel i Grolich na dotaz zastupitelů uvedli, že z úrovně Brna s nimi o záměru přesunu stavebních úřadů nikdo oficiálně nejednal

„Po zrušeném třetím kotli ve spalovně je to další věc, kdy Brno těmito rozhodnutími velmi komplikuje situaci ve vztahu směrem kraji. Obyvatelé Brna jsou i obyvatelé kraje a je třeba brát ohled na spolupráci,“ poznamenal Stanislav Juránek (KDU-ČSL).

Mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek na dotaz ČTK odpověděl, že byla záležitost projednávána s Martinem Malečkem (STAN), jenž je koaličním zastupitelem města a zároveň radním kraje pro oblast územního plánování. „Samozřejmě počítáme s tím, že s krajským úřadem budeme i nadále v této věci v kontaktu,“ uvedl Poňuchálek.

Vedení Brna si od centralizace slibuje zrychlení procesu povolování, jednotný výklad územního plánu i usnadnění přechodu na digitalizaci stavebního řízení. Podle oponentů se proces za půl roku nestihne, obávají se i toho, že úředníci jednoho úřadu postupně ztratí místní znalost.