Kde bude nádraží? Zůstane v křesle dopravního náměstka Matěj Hollan? Odpovědi dá odpolední zastupitelstvo
Foto:
ilu, redakce
Hlasovat se bude o variantě v odsunuté poloze na místě dnešního nákladového dolního nádraží, nebo se město přikloní k variantě posunout vše do prostor mírně od stávajícího nádraží směrem ke skladům zvaným Malá Amerika. Podle dosavadních vyjádření politických klubů je drtivá většina pro odsun, pro nádraží v centru jsou pouze Žít Brno a Strana zelených. Stanovisko Brna bude doporučující pro konečné rozhodnutí vlády, to má padnout nejspíše v květnu. Polohu v odsunuté poloze nebo také často nazývanou „řeka“ doporučil Jihomoravský kraj a Kancelář architekta města Brna.
Před hlasováním o nádraží se zastupitelé vrátí k primátorově výzvě, aby se náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) vzdal oblasti dopravy. Je možné, že Hollan výzvě vyhoví a zastupitelstvo určí, komu připadne, případně může zastupitelstvo resort Hollanovi odejmout a přiřadit jinému. Primátor Petr Vokřál (ANO) není spokojen s tím, jak je nyní oblast vedena.
Odsunuté nádraží by se nacházelo kilometr na jih od dnešního a podle studie proveditelnosti má stát přes 40 miliard korun, dostavba městské povrchové dopravy by stála přes dvě miliardy. Délka stavby se odhaduje na více než pět let a její začátek je možný nejdříve v roce 2020, pravděpodobně však později. Nové nádraží a celková přestavba uzlu jsou nutné, protože současné nádraží už kapacitně nestačí rostoucí poptávce.
Zastánci opačné varianty – nádraží v centru argumentují tím, že je to výhodnější pro cestující, protože se lépe a rychleji dostanou po Brně a město nečekají tak velké dopravní komplikace jako v případě odsunu. Cenově vychází obě varianty stejně, nebo jen mírně dráž podle podvarianty. Stavět by se začalo o několik let později, protože by bylo potřeba upravit územní plán.
Město si nechalo zpracovat výzkum veřejného mínění, z něhož vyplynulo, že více lidí chce nádraží v centru. Kvůli tomu došlo i k roztržce v koalici, z pondělního dohodovacího řízení však vyplynulo, že žádná ze stran nemá zájem koalici rozbít.
V pondělí avizovali lidovci, že prosadili do návrhu usnesení, aby se současně s nádražím začal stavět severojižní kolejový diametr (pozn. redakce: metro). Jde o dvojkolejný tunel pro lehkou regionální železnici, který by měl vést z nádraží v Řečkovicích či Králově Poli dál přes centrum města, přes současné i nové nádraží v odsunuté poloze k Chrlicím. Zde má trať vést dále po povrchu směrem na Slavkov. Diametr by měl v principu fungovat jako pražské metro se stanicemi v průměru kilometr od sebe a měl by převzít velkou část dopravní zátěže v severojižním směru. Studii a stavbu nyní iniciovalo i ministerstvo dopravy, cena by mohla být mezi deseti a 20 miliardami korun.
NEJČTENĚJŠÍ
Exkluzivně pro Brňana
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Festival Faktor K promění brněnskou Káznici v pros…
- Zemřela Daniela Hammer-Tugendhatová, její rodiče p…
- Brno umožní v nejbližší době cyklistům vjezd do da…
- Vedrovice získaly cenu za komplexní proměnu krajin…
- Brno s krajem usilují o pravidelnou leteckou linku…
- Vědci: Rostliny uvažují jako architekti, aby si za…
- Město se vrátilo k záměru postavit magistrátní bud…
- Cirkulární dům s ReUse centrem a dílnami v Brně vy…
- Brno si nechalo vypracovat studii na úpravu území …
- Nevšední orloj v centru Brna slaví 15 let, vypadne…
Přinášíme vám aktuální události z Brna a okolí. Přehledné zpravodajství, krimi, sport, kulturu a veřejné dění v Brně – denně pro vás vybíráme ty nejdůležitější zprávy z našeho města. Chybí vám tu něco? Napište nám.