Letošní návštěvnost Baťova kanálu patří v novodobé historii vodní cesty mezi rekordní. Povodí Moravy zaznamenalo na plavebních komorách celkem 38 751 proplutí lodí a v součtu komory proplavily 181 546 lidí. Ve srovnání s loňskem je to přibližně o 100 proplutí a 3000 cestujících více než v loňské sezóně.  S rostoucím lodním provozem proto vodohospodáři věnují víc pozornosti i peněz na provoz a údržbu vodní cesty, bezpečnost lodního provozu a plynulost plavby. Zpravodajský portál BRŇAN o tom informoval mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Nejvytíženější jsou plavební komory na Hodonínsku

Uvedená čísla podle mluvčího v průměru představují 3523 proplutí na jednu komoru, každou komorou pak proplulo v průměru 16 504 osob. „Nejvytíženějšími komorami byly plavební komory Veselí nad Moravou, Vnorovy I, Vnorovy II a Petrov, kterými proplulo více než 4000 lodí s více než 19 tisíci cestujícími,“ upřesnil Chmelař.

Počet proplutí se během deseti let značně zvýšil

Od roku 2013, kdy se začaly údaje o proplutí na plavebních komorách evidovat, rostl počet proplutí až do roku 2020, kdy Baťův kanál zaznamenal neuvěřitelných 42 072 proplutí plavebními komorami s 193 770 osobami. V následujících letech došlo k mírnému poklesu a od předloňska se počet proplutí pohybuje okolo 38 tisíc.

Do oprav a rozvoje investovali během posledních pěti let přes 300 milionů

Vysoké množství lodí na Baťově kanálu vyžaduje zvýšené náklady na provoz, opravy a údržbu do vodní cesty. „Samozřejmě nám dělá velkou radost, když vidíme, jak roste obliba a zájem o plavbu na Baťově kanálu. S rostoucí návštěvností však rostou také nároky na údržbu a zajištění plavby. Proto jako správci Baťova kanálu investujeme nemalé prostředky do plynulosti a bezpečnosti plavby. Jen v posledních pěti letech jsme do oprav a rozvoje vodní cesty kromě provozních nákladů investovali přes tři sta milionů korun, většinou ze zdrojů SFDI,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Do dubna dokončí modernizaci rejd

Do dubna příštího roku Povodí Moravy dokončí rozsáhlou modernizaci rejd plavebních komor na Baťově kanálu. Ta začala předloni. „Na většině plavebních komor jsme v uplynulých dvou letech postavili zcela nová vyčkávací stání. Do začátku hlavní plavební sezóny se modernizace rejd dočkají poslední dvě plavební komory – Spytihněv a Babice. Tam začaly práce v říjnu. Modernizované rejdy návštěvníkům Baťova kanálu poskytnou dostatek prostoru pro bezpečný vjezd i výjezd z plavební komory. Plavba bude komfortnější, plynulejší a bezpečnější,“ vysvětlil Gargulák. Na modernizaci 11 rejd půjde 61 milionů korun.

Opraví komory ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou

V říjnu Povodí Morav zahájilo generální opravu plavebních komor ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou. Práce budou rozděleny do dvou let tak, aby od začátku května do konce září mohla probíhat plavba bez omezení. Do konce dubna 2024 projde kompletní opravou plavební komora ve Spytihněvi. Opravu plavební komory ve Veselí nad Moravou zahájí vodohospodáři příští rok v říjnu. Práce vyjdou celkem na 47 milionů korun.