Železniční trať mezi moravskou metropolí a Zastávkou u Brna je po modernizaci elektrifikovaná a dvoukolejná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, umožnila přidání dalších regionálních spojů. Už v neděli 15. prosince na něj vyjedou moderní elektrické jednotky, díky zvýšení traťové rychlosti zvládnou ujet celou trasu za kratší dobu. Cestující ocení také pohodlný přístup na nástupiště ve všech stanicích a zastávkách. Modernizace přišla na víc než čtyři miliardy korun.

Vlaky jezdí do Zastávky už od roku 1856

Modernizací prošla jedna z nejstarších tratí v regionu, první vlaky vyjely z Brna do stanice s tehdejším názvem Boží Požehnání už v roce 1856. „V posledních měsících jsme svědky velkého boomu v dokončování dopravních staveb. Je dobře, že to platí i pro železnici. Díky modernizaci vyjedou do hustě obydleného regionu ekologické elektrické jednotky, které zajistí dopravu v krátkých intervalech. Přál bych proto cestujícím, aby pro ně byla zmodernizovaná trať požehnáním,“ řekl v Zastávce u Brna premiér Petr Fiala (ODS).

Zvýšili kapacitu frekventované tratě

Jako první proběhla v letech 2020 až 2022 elektrizace úseku z Brna-Horních Heršpic do Střelic. Na ni navázala druhá etapa. „Práce zahrnovaly zdvoukolejnění a elektrizaci téměř desetikilometrového úseku ze Střelic do Zastávky u Brna. Díky tomu jsme mohli zvýšit kapacitu této frekventované tratě. Nyní se sem vejde potřebný počet vlaků, které nabídnou rychlé a kapacitní spojení,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Rekonstrukcí prošly zastávky Omice a Rosice u Brna a stanice Zastávka u Brna

Nádraží v Tetčicích se rozdělilo na stejnojmennou zastávku a stanici bez nástupišť. Příchod k vlakům je zde úrovňově přes přejezd, na ostatních místech zajišťují bezbariérový přístup výtahy nebo šikmé chodníky. „Modernizace umožní zvýšit traťovou rychlost. Po instalaci ETCS vlaky zrychlí až na 120 km/h,“ upřesnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Budou jezdit tři spoje do hodiny místo dřívějších dvou

Od příštího týdne začnou mezi Brnem a Zastávkou ve špičce jezdit tři spoje za hodinu místo dřívějších dvou. Některé budou zastávkové, další vlaky pojedou zrychleně a trasu urazí za 24 minut. Změní se i trasování paralelních autobusových linek a vzniknou nové přestupní vazby.

Hejtman věří, že přesedne víc lidí z aut do vlaků

„Zmodernizované zastávky a stanice s bezbariérovým přístupem odpovídají cestování v 21. století. Věřím, že díky tomu přesedne víc lidí z aut do vlaků. Jihomoravský kraj plánuje nasadit na tuto elektrizovanou trať nové hybridní vlakové jednotky, na které už vypsal výběrové řízení. Přineseme tak nejen ekologicky udržitelnou dopravu, ale zvýšíme také komfort pro cestující,“ uvedl hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).

Náklady na modernizaci přišly na 4,3 miliardy korun

Zhotoviteli stavby byly společnosti Subterra, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Její celkové náklady dosahují téměř 4,3 miliardy korun. Projekt elektrizace trati je navržený ke spolufinancování Evropskou unií v rámci Národního plánu obnovy. Předpokládaný příspěvek EU činí 1,318 miliardy korun.