Neuvěřitelné! Řidič trolejbusu jezdí po Brně už padesát let!

Zdá se to neuvěřitelné, ale je to tak. Řidič trolejbusu Miroslav Lerch brázdí ulice Brna už půl století. Vedení dopravního podniku mu za jeho práci poděkovalo.

  • Foto

    DPMB

1971. Rok narození modelky Terezy Maxové, rok, kdy byl do provozu uveden první úsek dálnice D1 z Prahy do Mirošovic, ale také rok, kdy do brněnského dopravního podniku nastoupil jako řidič trolejbusu Miroslav Lerch. Ten je jedním z 244 řidičů trolejbusů v DPMB a právě letos v září slaví půl století ve službě. 

Vedení podniku mu proto nyní za jeho práci poděkovalo. A jak jinak – poděkování a gratulace se odehrálo ve chvíli, kdy zkušený šofér seděl za volantem trolejbusu v brněnské Slatině.

„V dnešní době zní padesát let u jednoho zaměstnavatele jako sci-fi. Za mě to vypovídá o neuvěřitelné vytrvalosti, pokoře a trpělivosti. Panu Lerchovi děkuji za jeho zodpovědnou práci nejen pro dopravní podnik, ale pro celé město a jeho obyvatele. Jeho práce si vážím a doufám, že padesátkou jeho práce u nás nekončí,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Miroslav Lerch pracoval jako mistr ve výrobním družstvu Družena. A protože s manželkou založili rodinu, poohlížel se po lépe placené práci. „Říkal jsem si, že by mě řízení mohlo bavit, tak jsem se přihlásil na dopravním podniku, že bych šel řídit autobus. Lákala mě i možnost přesčasů. Zrovna se zahajoval provoz nových trolejbusových linek a otevírali kurz pro řidiče, tak jsem do něj nastoupil. Dnes jsem tady 50 let a nikdy jsem nelitoval,“ uvedl Lerch. Když začínal, v Brně jezdily trolejbusy jen do Šlapanic, Žabovřesk a Králova Pole.

Jeho nejoblíbenější linkou je 33, tedy pokud na ní není výluka. A práce zkušeného matadora stále baví. „Každý den je jiný, jezdím městem a poznávám nové lidi. Za ta léta už vím, které cestující na zastávkách potkám. S některými se už zdravíme nebo se na sebe usmějeme,“ dodal Lerch, který je ve volném čase velmi aktivní, věnuje se turistice a kolu, které v zimě vymění za lyže.

Za svou kariéru po Brně najezdil přes dva miliony kilometrů. Během padesáti let se na jeho práci změnilo všechno. „Změnily se vozy, trasy, cestující. Něco k lepšímu, něco k horšímu, tak to prostě je. Řekl bych, že cestující dříve bývali více přátelští,“ usmál se šofér za volantem elektrického vozidla.

A jestli měl někdy krizi a uvažoval o změně? „To se mi opravdu za celých 50 let nestalo,“ dodal řidič, na kterého je podle přímého nadřízeného, Pavla Ovečky, vždy spolehnutí. „Pan Lerch patří mezi řidiče, kterým se dá říkat Pan řidič. Je pracovitý a spolehlivý, sám jsem za ním ve svých začátcích chodíval pro zkušenosti a rady,“ vysvětlil Ovečka.