Obce, jejichž katastry by mohly v budoucnu procházet nové dálnice představené v dubnu Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), zatím nikdo oficiálně o záměru neinformoval. Dozvěděly se o nich zprostředkovaně, vyplývá z odpovědí jejich zástupců na dotaz ČTK. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl to vysvětlil tak, že zatím jde o ideový návrh koridorů a přesné trasy se mohou lišit i o několik kilometrů. Se starosty budou silničáři jednat až ve chvíli, kdy budou zadané vyhledávací studie, řekl Mátl. Podle něj bude cílem hledat konsenzus a je možné, že ani nebude nalezený a daná dálnice se nakonec stavět nebude.

Jde o dálnice, které by stát chtěl výhledově stavět, až dostaví základní dálniční síť, jejíž podoba je daná několik desetiletí a která by měla být hotová v dalších deseti letech. Jižní Moravy se dotýká záměr tzv. jihovýchodní tangenty, která by spojila jihovýchodně od Brna dálnice D1 a D2. Dále jde o ideu vést dálnici zhruba od 173. kilometru dálnice D1 okolo Veverské Bítýšky k Čebínu, kde by se napojila na plánovanou silnici dálničního typu I/73. Poslední záměr dotýkající se jižní Moravy je dálnice vedoucí od I/73 u Černé Hory okolo Rájce-Jestřebí přes Drahanskou vrchovinu, severně od vojenského újezdu Březina k Prostějovu na dálnici D46.

Zatímco dálnice severně od dálnice D1 jsou zcela novými nápady, jihovýchodní tangenta je projekt, který se v minulosti již objevil a který byl i v návrhu Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje

Nakonec se ji při jejich zpracování podařilo i pod tlakem dotčených obcí vyškrtnout stejně jako jihozápadní tangentu. V případě jihovýchodní tangenty šlo například o Kobylnice, Ponětovice, Jiříkovice, Holubice, dotkla by se také brněnské městské části Chrlice.

„Můj předchůdce, který už není mezi námi, mi říkával, že to byl projekt už z Hitlerovy doby. Vždycky to někdo opráší. Podle mě tahle stavba nemá opodstatnění. Tranzitní doprava z Polska do Rakouska pojede v budoucnu po D55 a D1 bude mít tři pruhy. Zatím je to jen v myšlenkách, ale určitě se s ostatními obcemi zase spojíme a budeme to řešit. Budeme tu mít novou přerovskou trať a už to bude obrovský zásah do krajiny. Trať berem, ale kdybychom tu měli ještě dálnici, tak nám to ukousne možná více než čtvrtinu katastru,“ řekl starosta Ponětovic Pavel Vymazal (KDU-ČSL). Starosta Kobylnic Michal Ulbrich (STAN) zatím ví o plánu jen rámcově a čeká, jak se bude situace vyvíjet. Problém vidí jak v záboru krajiny, tak v hluku.

Jen z médií se o plánech státu dozvěděl starosta Veverské Bítýšky Lukáš Zavadil (PRO Bítýšku)

„Vyčkáváme, jestli někdo oficiálně přijde. S kolegy na zastupitelstvu jsme se o tom bavili, ale je to zatím něco hypotetického,“ řekl Zavadil. Starostku Rájce-Jestřebí Romanu Synakieviczovou (SNK) nápad rozzlobil. „Dozvěděla jsem se o tom, že s tím přišel občan, to mi přijde hodně zvláštní. Postupně se na to doptávám. Čekali jsme 20 let na obchvat a teď by tu měla být dálnice,“ řekla Synakieviczová. Obec se podle ní obává dalšího narušení životních podmínek i kvůli tomu, že by se měl blízko, v katastru Kunčiny, otevřít nový kamenolom, proti němuž se snaží bojovat.

Mátl se snaží emoce mírnit tak, že při zpracování vyhledávacích studií podle něj budou všichni starostové do projednávání a příprav zahrnuti a že se teprve budou vyhodnocovat možnosti trasování. „A třeba se někde ukáže, že už dané území dálnici ani neunese z různých důvodů,“ řekl Mátl.