Podzimní a zimní speciály, které jsou silnější než běžná piva a často mají neobvyklé přísady, začínají v těchto dnech připravovat jihomoravské pivovary. Část speciálů připravují pivovary tradičně, jiné budou letos novinkou.

Brněnský pivovar Hauskrecht v koncem září uvede na trh tradiční Limitovanou edici Brněnské 12. „Je chmelená na varně čerstvým chmelem, dovezeným v den várky přímo ze žateckého Stekníku a dochmelovaná zastudena vlastními aromatickými chmely Jazz a Country, sklizenými na vlastní pivovarské chmelnici na břehu Svitavy za pivovarem,“ uvedl zakladatel a hlavní sládek Petr Hauskrecht.

Na podzim Hauskrecht chystá dalších šest tradičních různě silných speciálů, od PH 12 Republika až po nejsilnější PH 21 Consagrator, který zraje šest měsíců. Na období adventu připravuje pivovar kromě PH 16 Petr Bock i novinku PH 12 František Josef, který moderně interpretuje klasický vídeňský ležák.

Příprava speciálních piv musí začít v dostatečném předstihu

„Ležáky se vaří minimálně šest až osm týdnů před uvedením na trh a svrchně kvašená piva potřebují tři až pět týdnů,“ řekl Martin Vrba, vedoucí výroby pivovaru Mazák z Dolních Bojanovic. Pivovar vydává každý týden jeden speciál, v polovině října budou mít lidé možnost ochutnat až 18 druhů piv točených přímo z tanku, mimo jiné i speciály s přídavkem vinného moštu, podzimní IPA nebo 16 Uzený Bock s nakuřovaným sladem. Na Vánoce chystají třeba 18 Vánoční Stout se skořicí nebo 24 Novoroční 2024 super silný speciál.

Pivovar Lucky Bastard ze skupiny Czech Craft Beers (CCB) nabídne na začátku října novinku Green Deal South East IPA 15, která voní po karamelu, tmavém ovoci a citrusové kůře a má hořkost 43 IBU. „Novinka Grean Deal je již připravená a bude se stáčet do sudů a lahví,“ dodal obchodní ředitel CCB Aleš Karásek. Začátkem prosince bude opět na čepu svrchně kvašený hruškový speciál s nižší hořkostí Pear Pussy Pale Ale 11 kořeněný skořicí a hřebíčkem.

Příprava nového speciálu podle Hauskrechta trvá pivovaru asi půl roku. Zahrnuje výběr typu piva, návrh receptury, nákup potřebných sladů, chmelů či dalších surovin i testovací fáze. „To vše doprovází návrh loga, grafická tvorba etiket a doprovodného informačního materiálu, spolu s aktivací v on-line prostředí,“ vysvětlil Hauskrecht. U pravidelných speciálů je přípravná fáze mnohem kratší.