Správa železnic (SŽ) v Nezamyslicích na Prostějovsku zahájila modernizaci železniční trati z Přerova do Brna, po které pak budou moct vlaky jezdit po dvou kolejích rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Nyní je tam jedna kolej a rychlost je omezena na 100 kilometrů za hodinu. Jako první přijde na řadu v pondělí zahájená přestavba desetikilometrového úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stát bude 7,7 miliardy korun, skončit má v závěru roku 2028, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Jsme svědky historické chvíle, kdy prakticky začínáme stavět první část vysokorychlostních spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem se totiž na obou koncích napojí na plánované vysokorychlostní tratě, které přinesou bezkonkurenční dobu cestování napříč celou republikou,“ uvedl Kupka. Rekonstrukce trati z Přerova do Nezamyslic je rozdělena do dvou úseků. Prvním je část z Nezamyslic do Kojetína, na kterou naváže modernizace 17 kilometrů dlouhé části z Kojetína do Přerova. Modernizace této druhé části má stát 10,4 miliardy korun, dokončena má být také v roce 2028.

Nejvýznamnějším stavebním prvkem modernizovaného úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem bude nový Němčický tunel dlouhý 744 metrů pod kopcem Kozlov

Projekt zahrnuje také výstavbu osmi železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 metrů. Součástí projektu je rekonstrukce železničních stanic Kojetín a Chropyně, ve kterých budou postaveny nové nádražní budovy a parkoviště. Stanici v Nezamyslicích nahradí stejnojmenná zastávka blíž k tomuto městu.

„Díky zdvoukolejnění už nebudou vlaky muset čekat ve stanicích na protijedoucí spoje. Z hlediska bezpečnosti bude důležitá instalace evropského zabezpečovače ETCS a zrušení obou přejezdů v tomto úseku. To vše nám umožní zavést rychlost 200 kilometrů za hodinu, která se bude na české železnici objevovat stále častěji,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Podle starosty Nezamyslic Vlastimila Michlíčka bude modernizace trati z Přerova do Brna znamenat několikaletou zátěž pro město a jeho obyvatele

„Tato stavba (Nezamyslice-Kojetín) sice neleží na našem katastru, přesto by přes naše město mělo projet až pět stovek nákladních aut denně. Tři roky nepřetržitě včetně sobot a nedělí. Jinak to bohužel ale nejde, musíme to nějak vydržet,“ uvedl Michlíček, podle nějž bude obec nákladní dopravu monitorovat a v případě potřeby regulovat.

Další tři navazující traťové úseky z Brna do Nezamyslic se budou stavět jako PPP projekt, tedy ve spolupráci státu a soukromého sektoru. Podle aktuálních předpokladů by se měly tyto jednotlivé úseky začít stavět v letech 2027 a 2028 a hotovo má být všechno nejdříve v roce 2033. Jízdní doba vlaků mezi Přerovem a Brnem se pak zkrátí z nynějších 75 minut na 45 minut.