Modernizaci první části železniční trati z Brna do Přerova, úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem, provedou firmy Strabag Rail, Eurovia CZ a Porr. Podaly nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun. Stavba by měla začít letos v květnu, dokončení se plánuje koncem roku 2028. Na přibližně desetikilometrovém úseku přibude druhá kolej, vlaky tu zrychlí ze 100 na 200 kilometrů v hodině, řekl mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda.

Úsek Brno – Přerov bude jako takzvané rychlé spojení součástí české sítě vysokorychlostních tratí (VRT). Kvůli nižší rychlosti ale není plnohodnotnou vysokorychlostní tratí.

„Pod kopcem Kozlov vznikne 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Stavbaři vybudují osm nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 metrů,“ uvedl Gavenda.

Na trase modernizovaného úseku podle něj budou dvě zastávky, a to Měrovice nad Hanou a Němčice nad Hanou. Obě zastávky budou bezbariérové, v Němčicích navíc vznikne navazující autobusový terminál. „Oba stávající přejezdy se zruší, v Němčicích díky přeložení trati do nové polohy, v Měrovicích ho nahradí nová objízdná komunikace,“ řekl Gavenda.

Součástí modernizace úseku jsou i částečné přeložky silnic třetí třídy, které trať křižují

V blízkosti obcí podél trati stavbaři postaví protihlukové stěny o délce téměř 2900 metrů. „V rámci stavby dále dojde k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic před Přerov,“ doplnil Gavenda. Na trati bude rovněž nainstalován automatický evropský zabezpečovací systém ETCS a rádiový systém GSM-R.

Projektová dokumentace, zabezpečovací a rádiový systém jsou spolufinancovány Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Z CEF by se podle Gavendy měly spolufinancovat i stavební práce. Úsek aktuálně zkoumají archeologové. Správa železnic také kácí dřeviny v místě plánovaných přeložek silnic.