Soli a inertního materiálu mají silničáři na jižní Moravě a v Brně před zimou ve skladech dostatek, problémem jsou spíš ubývající řidiči posypových vozů. Zatímco Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje čeká větší odliv do důchodu v nejbližších letech, Brněnské komunikace už sáhly k opatření, kdy nabízí absolvování řidičského kurzu i těm pracovníkům, kteří běžně s nákladními auty nejezdí. Díky tomu zimní údržba ohrožená není, řekli ČTK provozní ředitelé Milan Macháček a Leoš Chasák.
Podle Macháčka je řada pracovníků, kteří jezdí po kraji s posypovými vozy, krátce před důchodem. "Čeká nás hodně odchodů, a tak sháníme samozřejmě nové řidiče. Ale letos je to ještě dobré," řekl Macháček. Podle Chasáka by Brněnské komunikace mohly hned přijmout případných 30 až 40 zájemců o práci. "Bohužel starší řidiči odcházejí do důchodu a mladých tolik není. Je to hlavně kvůli tomu, že na vojně si dělal skoro každý řidičský průkaz na nákladní auto. Takže teď se našim zaměstnancům snažíme zvyšovat kvalifikaci, aby jich mohlo jezdit co nejvíc. Samozřejmě když vyjedou, nebo mají pohotovost, tak je to na úkor zbytných prací během zimy," uvedl Chasák.
Přestože poslední zimy bývají teplejší s menším množstvím sněhu, silničáři si dělají zásoby posypových materiálů stále stejné. "Laikovi se může zdát, že jsou zimy mírnější. Ale nejde jen o sníh, ale o námrazu, namrzající mlhy. Třeba loňská zima byla ve srovnání s předchozími 20 lety průměrná," řekl Chasák. Silničáři si nedovolí nic podcenit i kvůli všeobecnému tlaku na sjízdnost. "V podstatě lidé očekávají silnici zcela beze sněhu, takže musíme být připravení maximálně," řekl Macháček.
Pohotovost silničářů pro zimní údržbu platí od 1. listopadu do konce března.