Zpožděná reakce na rozvoj umělé inteligence ve vzdělávání může být problém
													Foto:
SYRI
Většina vzdělávacích systémů ve světě dosud nedokázala reagovat na rozvoj umělé inteligence (AI). Obecná gramotnost v této oblasti je nedostatečná. Pedagogové se sice učí AI produktivně využívat, její rizika si ale uvědomují jen v menší míře, upozornil ve své studii výzkumník Národního institutu SYRI v Brně Tomáš Lintner, který se právě vzděláváním a využitím umělé inteligence v této oblasti zabývá. O jeho výzkumu informoval institut v tiskové zprávě.
Gramotnost v oblasti AI je čím dál důležitější
Gramotnost v oblasti umělé inteligence znamená, že si člověk uvědomuje možnosti, omezení a etické otázky spojené s umělou inteligencí. Vzhledem k dynamickému vývoji umělé inteligence je gramotnost v této oblasti stále důležitější.
Umělá inteligence představuje kromě prospěchu i rizika
„AI na jedné straně otevírá možnosti, jak zvýšit produktivitu práce, na druhé straně představuje pro děti i dospělé rizika, například v podobě falešných videí, dezinformačních kampaní, napodobování hlasu atd., což jsou věci v podstatě nerozeznatelné od skutečného obsahu. Proto je zásadní rozvíjet gramotnost v oblasti umělé inteligence u malých dětí i dospělých,“ uvedl Lintner.
Zaměřil se na vytvoření kompasu k výběru správného instrumentu
Výzkum ukazuje, že většina vzdělávacích systémů zatím nedokázala zařadit rozvoj gramotnosti v oblasti umělé inteligence do vzdělávacích programů a většinou ani nemá žádné strategie, jak gramotnost rozvíjet. Výzkumník se ve své studii zaměřil na nástroje pro měření gramotnosti s cílem vytvořit jakýsi kompas, podle kterého by si mohli odborníci vybrat ten správný nástroj.
Nástrojům na měření gramotnosti v oblasti AI chybí základní vlastnosti
Gramotnost v oblasti AI je velmi dynamicky se rozvíjející oblastí vzdělávacího výzkumu, ale podle Lintnera splňuje v současnosti jen málo nástrojů elementární vlastnosti, které by měly mít. „Velkým problémem je, že žádný vzdělávací systém dosud nezahrnul do škol standardizované testování gramotnosti v oblasti umělé inteligence, natož pak nadnárodní organizace, které provádějí mezinárodní srovnávací testování žáků, takže jednotlivé země nemají důkazy o dopadu politik zaměřených na rozvoj gramotnosti žáků v oblasti umělé inteligence,“ dodal výzkumník.
- Vydáno dne:
 - 
 - ,
 
- Autor:
 -  Ondřej Požár
 
- Brňan (RED)
 
NEJČTENĚJŠÍ
Exkluzivně pro Brňana
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
													
													
													
													- Rektorem Mendelovy univerzity bude Klimánek, poraz…
 - Kraj plánuje milionové investice, musí si na ně al…
 - Opoziční ANO se opět pokusilo odvolat jihomoravské…
 - Policie při zásahu ve VZP zadržela 19 lidí, zásah …
 - Hokejisté Brna dovršili v prodloužení s Českými Bu…
 - Jak přežít Vánoční trhy na Svoboďáku a nez…
 - Na brněnském festivalu v roce 2026 zazní kompletní…
 - Ornitologové v ČR evidovali 34 párů orlů královský…
 - NSS přirovnal kampaň SPD k propagandě totalitních …
 - Růst rostlin ovlivňují těkavé látky, které produku…
 
Přinášíme vám aktuální události z Brna a okolí. Přehledné zpravodajství, krimi, sport, kulturu a veřejné dění v Brně – denně pro vás vybíráme ty nejdůležitější zprávy z našeho města. Chybí vám tu něco? Napište nám.
