Na brněnském výstavišti se příští týden od 10. do 12. června uskuteční veletrh Urbis, jehož cílem je ukázat inovace pro lepší život ve městech a obcích, umožnit setkání zástupců samospráv s akademiky a podnikateli a podpořit jejich spolupráci při řešení problémů. Podle Miroslava Scheinera, který je zmocněncem ministra průmyslu a obchodu pro smart cities, stojí společnost před výzvami, které nedokážou jednotlivé instituce či odvětví řešit samy, a je třeba široké spolupráce, řekl na tiskové konferenci.

Jde o problematiku klimatických změn a adaptací na ně, o stárnutí populace a radikální technologickou proměnu, jež souvisí s příchodem umělé inteligence a dalších technologií. „Neporadíme si s tím sami. Společnost je rozdělená do skupin a každá má svoje unikátní znalosti a dovednosti. Něco umí akademici, něco podnikatelé, svoji roli má veřejná správa a máme aktivní občany. Na veletrhu moderujeme dialog a spojujeme skupiny dohromady, abychom mohli výzvám čelit,“ řekl Scheiner.

Veletrh tak nabídne nejen ukázky různých technologií a řešení pro dílčí problémy, ale také tři velká přednášková místa. „Za tři dny vystoupí okolo 350 řečníků z celého světa, řada z nich jsou vysoce renomovaní odborníci. Propojíme teorii s praxí,“ řekl manažer akce Petr Maliňák ze spolupořádajících Veletrhů Brno.

Urbis v tomto novém pojetí se konal poprvé loni. „Loňský rok považujeme za restart a vidíme potřebu veletrh pojmout z pohledu inovačního ekosystému. Jsme na začátku trajektorie a může trvat pět i deset let, než někam dojdeme. Je potřeba trpělivost, ale chceme vytvořit inovační místo evropského rozměru,“ řekl Scheiner. Podle něj je v Česku spousta schopných a talentovaných lidí, kteří mohou zemi posouvat dopředu a udávat trendy.

Podle Scheinera je Brno a veletrh Urbis místem a příležitostí, kde lidé z veřejné správy mohou získat spoustu informací a kontaktů, které jim pomohou řešit problémy v jejich obci

„Musíme být trpěliví a dobře s nimi komunikovat. Nálepku smart cities lidé vnímají různě a v minulosti byla trochu zdiskreditovaná. Někdo vymyslel solární lavičky, potřeboval je rychle prodat. Někdo je koupil a myslel si, že je smart, ale nebyl,“ řekl Scheiner. Podle něj je potřeba oslovit zhruba 20 procent zástupců samospráv, kteří jsou novým věcem nakloněni. „Těm je potřeba zajistit podporu, aby dokázali inovace prosazovat a uplatňovat a stali se majáky pro ostatní, budou je inspirovat,“ řekl Scheiner. Zmínil, že bez podpory se mnozí starostové neobejdou, protože řeší spoustu běžných problémů a v menších městech či vesnicích se ani nemají o koho odborně opřít.