Ministerstvo vydalo kladné stanovisko EIA pro stavbu dálnice D52 do Mikulova
Foto:
ŘSD
Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko EIA pro dostavbu 23 kilometrů dálnice D52 z Pohořelic na Brněnsku k hranici s Rakouskem u Mikulova. První úsek se má začít stavět na konci příštího roku a kompletně by dálnice měla být hotová v roce 2032, řekli dnes na briefingu u Dolních Dunajovic na Břeclavsku ministři dopravy Martin Kupka (ODS) a životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Nyní bude Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) usilovat o společné povolení, jež zahrnuje dřívější územní rozhodnutí a stavební povolení.
Dostavbu dálnice D52 téměř 30 let zdržovaly průtahy v přípravě, mnohá odvolání, v řadě případů soudy odpůrcům vyhověly. ŘSD proto před několika lety zaahájilo přípravu znovu od začátku, intenzivně jednalo s obcemi a zapracovávalo jejich připomínky. Podle Kupky se tak podařilo vyhovět velké části odpůrců. Podle místostarosty Mikulova Iva Hrdličky (Piráti) se mnozí odpůrci unavili nebo už jsou v zastupitelstvech jiní lidé než před deseti či 20 lety. Navíc doprava je stále intenzivnější a dálnice jí tak velmi uleví. Po změně zákonů už není možné se proti kladnému stanovisku k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) odvolat a jedinou možnost mají odpůrci až poté, co bude vydáno společné povolení, potvrdil Kupka.
„Dnes je běžné, že stojí kolona mezi Mikulovem a křižovatkou na Horní Věstonice. Do Mikulova jsou svedené kamiony od Brna a město je jimi zahlcené, v létě se přidává doprava turistů na jih. Městu dálnice pomůže, zlepší se prostředí,“ předpokládá Hrdlička.
Jako první se má začít stavět úsek od Novomlýnských nádrží k hranicím, s jehož přípravou jsou silničáři nejdále. V roce 2027 by se měl začít stavět úsek od Pohořelic k nádržím a jako poslední se bude stavět úsek přes nádrže. U něj se ještě silničáři musejí rozhodnout, zda zvolí přísyp k tělesu, na němž silnice vede nyní, nebo postaví přemostění. „S ohledem na odezvu místních při projednávání se kloníme spíše k přísypu. Rozhodnutí EIA umožňuje obě varianty a my se rozhodneme na základně detailní analýzy podmínek pro stavbu,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Má menší hlukový dopad na okolí, se stavbou by se mohlo začít v roce 2029. V případě stavby přísypu je potřeba minimálně zachovat retenční prostor nádrže, proto bude potřeba někde vytvořit nový. „Existují dvě varianty,“ doplnil Hladík.
Při tvorbě stanoviska EIA ministerstvo zohlednilo došlé připomínky a je stanovených 96 podmínek pro výstavbu a provoz dálnice
„Mezi nejvýznamnější patří obchvat Nové Vsi, místní části Pohořelic, ochrana vodních zdrojů, protihluková opatření či taková opatření, která budou chránit pátky a netopýry, a opatření chránící okolí před světelným znečištěním. Mezi Pernou a Dolními Dunajovicemi je také navržený podjezd pod dálnicí,“ řekl Hladík.
Dálnice D52 po dostavbě spojí Brno s Rakouskem, kde už se po dálnici jezdí až do Vídně. Pouze několikakilometrový úsek od hranic je dvoupruhový, nicméně Rakušané v minulosti deklarovali připravenost rozšířit jej na standardní dálnici, až bude zřejmé, že bude dálnice i na české straně.
NEJČTENĚJŠÍ
Exkluzivně pro Brňana
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Partnerem multifunkční haly v areálu brněnského vý…
- Lidé budou dnes v Brně demonstrovat proti tomu, ab…
- Girlandy do centra Brna mají být hotové v polovině…
- Část Brno-střed pronajme univerzitě patro kryté tr…
- Schorm zjistil v ústavech ponižující zacházení s d…
- Cacovickou ulici v Brně uzavřel únik plynu, evakuo…
- Průzkum: Lidé méně navštěvují restaurace a volí le…
- Revitalizace Holáseckých jezer v Brně by měla začí…
- Brněnský dopravní podnik získal miliardu na nákup …
- Ceny nových bytů v Brně znovu rostly, překročily 1…
Přinášíme vám aktuální události z Brna a okolí. Přehledné zpravodajství, krimi, sport, kulturu a veřejné dění v Brně – denně pro vás vybíráme ty nejdůležitější zprávy z našeho města. Chybí vám tu něco? Napište nám.