Vždy jednou ročně se naše hřbitovy změní v oázu světýlek, upravených hrobů se záplavou květin a vzpomínek. Pro každého je toto pietní místo jakýmsi symbolem a téměř každý chce, aby to jeho, bylo co nejhezčí. A právě proto vznikl nápad dvou mladíků z Brna, že nabídnou pomocnou ruku všem, kdo to z různých důvodů nedokážou udělat sami. Úpravu hrobů dokážou zajistit kdekoliv po republice a sami říkají, že jejich nabídka platí i pro ty nejmenší hřbitovy. Více už v našem rozhovoru s jedním ze zakladatelů, Davidem Pelánem.

Jak a kdy vlastně vznikla myšlenka založit andelskesluzby.cz?

Myšlenka založit projekt na údržbu hrobů Andělské Služby vznikla někdy koncem roku 2023, kdy za mnou přišel kamarád se stejným problémem, jaký mají dnes naši zákazníci – nemá se kdo starat o jejich vzdálený rodinný hrob a nikoho v té lokalitě neznají. A jako u většiny našich zákazníků, sami by se chtěli starat, avšak bydlí příliš daleko.

Společně s kamarádem Ondrou Bučkem jsme tehdy měli volnější ruce a říkali jsme si, že je to zajímavý problém, který by stálo za to vyřešit a pomoct tak dalším lidem. Dali jsme dohromady základní myšlenku, udělali web, nastavili IT procesy a  s úvodem ledna 2024 jsme měli oficiální spuštění. Poptávka příliš velká nebyla a náš marketing byl vcelku drahý a neefektivní. To nám však nevadilo, šlo nám o to, udělat co nejlepší možnou službu, kterou u nás, ani v zahraničí nikdo neposkytuje v takovém formátu, jaký jsme zvolili. Tedy propojit lidi s poptávkou o údržbu hrobu s kýmkoliv, kdo je šikovný a chce si přivydělat. A udělat to pro co největší množství lidí, tedy na všech hřbitovech v republice, a v co nejvyšší kvalitě, kterou máme pod kontrolou.

A dnes už můžu říct, že se to povedlo. Máme za sebou přes 1400 údržeb v celé ČR a 70% zákazníků se k nám rok co rok vrací. Často nám za službu děkují, protože ví, že je o jejich rodinný hrob postarané, i přes jejich velkou vzdálenost nebo špatné zdraví.

Určitě už máte zkušenosti z různých koutů republiky, kdo má o Vaše služby největší zájem?

Obecně platí, že čím větší město, tím více zákazníků v něm máme. Brno a Praha jasně vítězí, pak máme ale spoustu zákazníků v Olomouci, Plzni, Ostravě a dalších městech. Máme vcelku úměrně pokrytou celou mapu, včetně menších obcí. Ty byly trochu problém na začátku, kdy jsme ještě nevěděli jak správně hledat kvalitní lidi, ale dnes už to máme vyřešené a odbavíme objednávku na opravdu všech hřbitovech u nás.

Je spíše zájem o údržbu malých hrobů nebo o větší až rodinné hroby?

Nejčastější jsou běžné jedno a dvojhroby, zakryté deskou i nezakryté. Máme i pár trojhrobů či rodinných hrobek, ale to jsou spíše výjimky. Také máme ve správě menší procento urnových hrobů.

Poskytujete na hroby i výzdobu? O co je největší zájem?

Ano, výzdoba je běžnou součástí objednávek našich zákazníků. Jsou to buď květiny, nebo věnce. Oba typy dekorací se snažíme přizpůsobit sezoně.

Jako zakladatelé společnosti jste dva, předpokládám, že pro nabídku, kterou poskytujete, potřebujete více pomocných rukou, kdo jsou Vaši zaměstnanci?

Ano, aktuálně máme něco přes 100 zaškolených lidí, kteří vykonávají údržby hrobů v celé ČR. Jsou to maminky na mateřské, studenti, chráněné dílny, ale dáváme práci i odborníkům jako kameníci či zahradníci. Naši zákazníci totiž často chtějí opravit hrob a až potom najít někoho, kdo by jej chodil udržovat. My to vše máme v jednom, takže zákazník vše řeší s námi a my se postaráme o vše ostatní.

Jak funguje spolupráce s chráněnými dílnami?

S chráněnými dílnami spolupracujeme v různých městech a je to velmi hezké spojení naší služby s lidmi, kteří jsou na trhu práce znevýhodnění. Jinak spolupráce s chráněnými dílnami funguje velmi standardně. My je zaučíme a chráněné dílny následně práci vykonají, my ji zkontrolujeme, a pokud je vše v pořádku, tak posíláme zákazníkovi.

Jsou nějaké služby, které nově nabízíte, a vlastně Vás překvapilo, že je o ně zájem?

Nikdy nás to nenapadlo, ale začali se nám ozývat zákazníci, kteří by si chtěli předplatit naši službu pro sebe i po své smrti. Jedna paní si nás chtěla takto zaplatit “do nekonečna”, protože věděla, že brzy zemře a její rodina bydlí na jiném kontinentě, čímž by se o její hrob neměl kdo starat. Nakonec jsme se dohodli na průběžném placení někým z rodiny ať je to férové pro zákazníka a má jistotu, že práce bude opravdu provedena.

Nabízíte služby jen u nás nebo i jinde v zahraničí?

Aktuálně fungujeme i na Slovensku, kde již nyní vidíme mírné rozdíly mezi českými a slovenskými zákazníky. Na Slovensku například jsou lidé ochotni si připlatit za naši službu, avšak očekávají ji v mnohem vyšší kvalitě. Což znamená často i použití techniky jako vysokotlaký čistič apod. Tak je to trochu logisticky náročnější.

Rozjíždíte i další novinky v rámci této údržby?

Letos jsme se rozhodli, že bychom chtěli naší službou pomoci i obcím se starostí o válečné hroby a již nyní máme poptávky od prvních měst v Moravskoslezském a Ústeckém kraji, které cítí, že potřebují někoho, kdo by se o jejich válečné hroby postaral.  Válečných hrobů je v ČR vcelku dost, města mají povinnost se o ně starat, avšak často je praxe úplně jiná a válečné hroby bohužel chátrají. Jedná se o hroby nejen padlých vojáků, ale i významných osobností té doby. Rozhodli jsme se to na vlastní triko a za vlastní peníze zkusit řešit a zlepšit prostředí i zde.

Práce na válečných hrobech jsou trochu komplikovanější než u našich běžných zákazníků, často vyžadují menší či větší rekonstrukce, mnohem více dekorací na významná data, propojení kvalitních kameníků, zahradníků, květinářství, výrobců stuh na věnce zároveň a podobně. Jedna taková údržba zabere klidně i týdny plánování a následně týdny prací. Rozsah prací je asi největší rozdíl mezi válečným a běžným hrobem. U Andělských služeb nicméně kvalitou nerozlišujeme mezi válečným či běžným hrobem. U obou typů se snažíme udělat co nejlepší možnou práci a velmi často to jsou opravdu ty samé procesy.

A teď k poptávce, jak vlastně dlouho fungujete a dokážete srovnat roční poptávku s předchozím rokem?

Fungujeme od konce roku 2023 a určitě pociťujeme zvyšující se poptávku, hlavně tedy na svátky jako Dušičky, Vánoce či Velikonoce. Mimo lokální případy nebyly do nedávna lidé zvyklí si platit za podobnou službu a objednat si ji online nebo po telefonu. Dnes už vidíme, že poptávka se zvedá a máme z toho moc velkou radost. Letos jsme pokořili 1400 údržeb a opravdu 70 % zákazníků se k nám vrací rok co rok s novou objednávkou. A oproti minulému roku evidujeme o 50 % větší zájem, což nás velmi těší.