Dnešní Nedělní speciál míří na Vysoké učení technické (VUT) v Brně, jehož absolventky Natálie Sodomková a Aneta Fasorová se podílely na vývoji černobílé papírové hry Rozety a rakety, která kombinuje zdánlivě nesourodé prvky – gotickou architekturu a cestování vesmírem. Taktická desková hra svou odlišností zaujala zájemce natolik, že na její vývoj přispěli v crowdfundingové kampani Hithit víc, než její autorky – absolventky Ateliéru herních médií na fakultě výtvarných umění – předpokládaly. Podle Sodomkové není lehké v herním průmyslu prorazit, zájem o herní vývojáře je ale velký.

Ideu hry vymyslely za jediný víkend

Idea originální černobílé deskovky se zrodila rychle – spolužačky Natálie Sodomková a Aneta Fasorová ji vymyslely během jediného víkendu na akci Game Jame. Samotný vývoj až k finální verzi, na kterou v kampani Hithit vybraly autorky 120 procent předpokládané částky, však zabral mnohem déle.

Vývoj Rozet a raket trval čtyři roky

Natálie Sodomková v této souvislosti upozornila, že s Anetou nebyly zkušené vývojářky a hru designovaly intuitivně. „Proto nám to zabralo skoro celé čtyři roky. Název Rozety a rakety vychází z gotického slohu. Vizuálně nás to tehdy fascinovalo a rozhodly jsme se využít prvky gotiky – kulatá okna zvaná rozety a samotné katedrály. Doplnily jsme to konspirační sci-fi teorií, že jsou ve skutečnosti rakety a každá z nich letí na svou planetu,“ popsala hru Natálie Sodomková.

Můžou hrát dva hráči nebo dvoučlenné týmy

Taktická hra je určena pro dva hráče nebo dvoučlenné týmy, kteří postupně odkrývají herní plán z černobílých čtvercových karet s obrázky rozet. Cílem je zkompletovat daný počet rozet dříve než protihráč. „Hráči se střídají a každý tah je potřeba promyslet dopředu. Dalo by se to přirovnat ke zjednodušeným šachům, kde si obtížnost také určují hráči,“ upřesnila pravidla hry absolventka Ateliéru herních médií.

Po absolutoriu začala pracovat jako specialistka na herní projekty

„Kdybychom hru vysvlékly z gotického sci-fi oblečku a navlékly na ni komerčně atraktivnější vizuál, fungovala by i tak. A možná by oslovila ještě širší publikum. Já jsem ale vděčná, že díky studiu v Ateliéru herních médií jsme mohly nadesignovat originální hru s autorským vstupem. Vývoj a samotné herní médium jsme si svobodně osahaly, aniž bychom se musely podřizovat aktuálním trendům. A ze zkušeností můžeme hodně čerpat,“ uvedla Sodomková. Ta začala okamžitě po dokončení školy pracovat jako specialistka na herní projekty v inkubátoru Gamebaze v KUMSTu. A potvrdila, že po herních vývojářích je neustálá poptávka.

Hra jako nástroj předávání informací a pomůcka při vzdělávání

Herní médium navíc není podle Sodomkové zdaleka vyčerpané. „Nabízí víc než jenom povrchní zdroj zábavy. Je to experimentální a umělecké médium, které umožňuje sebevyjádření či autentické vykreslení atmosféry. Hrou je možné netradičně předávat informace nebo ji využívat v rámci vzdělávání,“ dodala vývojářka, která zároveň nabádá absolventy, aby se otevřeli spolupráci například s nemocnicemi, školami či dalšími institucemi.