Aplikace Záchranka, oficiální aplikace Zdravotnických záchranných služeb ČR, Horské služby ČR a Vodní záchranné služby ČČK, má po třech a půl letech od spuštění milionu uživatelů. Tohoto milníku dosáhla i díky podpoře profesionálů z řad záchranných složek, ambasadorů a veřejnosti, v neposlední řadě díky Nadaci Vodafone, která již třetím rokem celý neziskový projekt financuje. Každý den přes aplikaci volá o pomoc cca 50 lidí v nouzi a za celou dobu už na základě volání z aplikace vyjeli záchranáři více než 30 000 ×. 

Aplikace je unikátní nejen tím, že předává přesnou polohu zraněného. Na dispečinky záchranářů posílá stiskem nouzového tlačítka i další údaje o volajícím – jeho zdravotní indispozice, stav baterie, kontakty na osoby blízké a další informace, které má uživatel vyplněny ve svém profilu. Záchranka je navíc plně upravena pro neslyšící a nevidomé, kterým zásadní měrou usnadňuje komunikaci se záchranáři. V současné době je aplikace plně funkční na území České republiky, Rakouska a na slovenských horách, kde kontaktuje Horskou záchrannou službu SR. Letos na podzim přibude Maďarsko. Potenciál aplikace Záchranka se tak rozšíří na okruh 34 milionů lidí. V dosud nezapojených zemích po stisku nouzového tlačítka aplikace vytočí tamní tísňovou linku, avšak bez odeslání datové zprávy s polohou a dalšími údaji.

„V aplikaci se také nachází největší databáze automatizovaných externích defibrilátorů v České republice, nyní jich tam máme 1300 a přibývají denně,“ říká autor aplikace Záchranka Filip Maleňák. Další důležitou součástí aplikace je interaktivní návod první pomoci, který vznikl ve spolupráci s Českou resuscitační radou – každý uživatel se tak může vzdělávat přímo ve svém mobilním telefonu. Aplikace Záchranka má navíc i výukovou verzi přímo pro organizace vyučující první pomoc – využívá ji 600 lektorů a lektorek. 

Aplikace letos v květnu začala spolupracovat také s Prahou, kde zavedla tzv. Varovná hlášení.Pokud odbor krizového řízení města vyšle notifikaci s upozorněním či varováním, že na daném území hrozí akutní ohrožení zdraví nebo života obyvatel, uživatel aplikace Záchranka informaci uvidí na displeji svého telefonu a potenciálnímu nebezpečí se tak bude moct vyhnout. Po prázdninách je plánováno zapojení dalších dvou krajských měst. Systém je v plánu rozšířit i na další oblasti Česka.

A jak aplikace Záchranka funguje v praxi? Dobrým příkladem je případ z poloviny června, kdy nevidomá Zuzana Chamulová využila aplikaci Záchranka v Rakousku – Korutanech. Po štípnutí hmyzem u ní nastal anafylaktický šok. „Aplikace Záchranka mi pomohla už podruhé v životě, v obou případech se jednalo o alergickou reakci. Chtěla bych poděkovat celému týmu aplikace Záchranka, personálu rakouského RZS a personálu nemocnice, do které jsem 12. června byla převezena. Velké díky patří taky všem, kteří u toho byli a snažili se jakkoli pomoci. Vím, že komunikace se mnou nebyla jednoduchá, a to pro nikoho. Díky údajům, které v aplikaci Záchranka mám, se tak lékaři mohli dovědět, co mi je, s čím se léčím, a taky třeba to, že jsem nevidomá.  Moje slovní zásoba v angličtině je hodně mizivá, ale i přes to to dobře dopadlo. A vy, kdo ještě aplikaci Záchranka v telefonu nemáte, prosím nainstalujte si ji. Nikdy nevíte, kdy vy nebo vaši kamarádi případně kdokoli jiný budete potřebovat pomoc,“ uzavírá Chamulová.