Přesně před 95 lety, 2. května 1930, vyjely do ulic Brna první městské autobusy. Dnes je autobusová doprava neodmyslitelnou součástí městské hromadné dopravy. Dopravní podnik města provozuje téměř 330 autobusů, z nichž 160 využívá ekologický pohon na stlačený zemní plyn (CNG), popsala v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
„Za uplynulých 95 let prošla autobusová doprava v Brně neuvěřitelnou proměnou. Zatímco původní autobusy měly dřevěné karoserie a benzínové motory, dnes jsou standardem nízkopodlažní klimatizované vozy vybavené USB nabíječkami, Wi-Fi a ekologickým pohonem. Autobusy jsou pro nás stejně jako dříve klíčové kvůli své flexibilitě – obsluhují i lokality, kam není možné vést tramvaj či trolejbus,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Historie městské autobusové dopravy v Brně začala v roce 1929, kdy se město rozhodlo doplnit tramvajovou síť o nový druh přepravy do oblastí, kde nebylo efektivní budovat koleje
Vznikla vozovna na Grmelově ulici a první flotilu tvořilo 14 vozů – sedm Škoda 505 NR a sedm Fram E 18. Měly benzínový motor, dřevěnou oplechovanou karoserii a kapacitu 32 cestujících.
První linka A byla uvedena do provozu 2. května 1930 a spojovala tehdejší Lažanské náměstí (dnešní Moravské) s Černými Poli. Během téhož roku přibyly další trasy, například linky C do Tuřan, D do Komína a Bystrce nebo E do Maloměřic a Obřan. Do roku 1939 už bylo v provozu deset městských linek.
Ačkoli autobusy zpočátku čelily nižší vytíženosti a finančním problémům, jejich význam v systému MHD postupně rostl
Dnes tvoří jednu ze tří hlavních složek městské dopravy spolu s tramvajemi a trolejbusy. „DPMB dlouhodobě investuje do modernizace vozového parku a ekologického provozu. Polovina našich autobusů jezdí na CNG a sledujeme trendy v oblasti elektrického a vodíkového pohonu. Chceme být připraveni na další desetiletí komfortní a udržitelné městské dopravy,“ dodává Havránek.
Nejvýznamnější zástupce historie autobusové dopravy v Brně dopravní podnik renovuje a zachovává ve své sbírce retro vozidel – například autobus Karosa ŠM11, autobus Škoda 706 RTO nebo Ikarus. „DPMB si letos připomíná i další polokulatá výročí – 125 let elektrických tramvají a 25 let nočních rozjezdů. Každému z témat bude věnován speciální díl podcastu Šalina do ucha,“ uzavřela Tomaštíková.