Letní sezóna je téměř v plném proudu. Na toto období se připravují i všechny vozy brněnské hromadné dopravy. Tramvaje, trolejbusy i autobusy čeká očista sedadel a kontrola klimatizačních jednotek.  Zpravodajský portál BRŇAN o tom informovala mluvčí Dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Zvýšenou hygienou procházejí vozy už od začátku pandemie každý večer ve vozovnách, dezinfikují se a dojde i na použití ozonizérů, kterých má DPMB k dispozici dvanáct. Aktuálně brněnskou MHD využívá 80 procent cestujících oproti předcovidové době. Z míst, kterých se cestující nejvíce dotýkají, odebírají pověření pracovníci stěry, které pak prověřují přístrojovou analýzou.

„Na základě konzultace s Krajskou hygienickou stanicí JMK máme stanovené limity, které bychom v našich podmínkách měli dodržet. V naprosté většině případů je plníme s velkou rezervou. V opačném případě bychom vůz vrátili k přečistění,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Období jarních a letních měsíců se v tramvajových vozovnách nese ve znamení velké očisty čalouněných sedadel. „Jedná se o mokré čištění, proto je nutné teplejší počasí, aby sedačky dobře proschnuly. Nejprve pracovníci čalounění navlhčí, nanesou čisticí prostředek, vykartáčují a vodu pak odsají speciálním vysavačem. Nakonec nanesou impregnaci, která zabraňuje ulpívání nečistot,“ vysvětluje vedoucí tramvajových vozoven Tomáš Kadlec.

Očistu jedné sedačky zvládnou zkušení pracovníci za pět minut, jeden vůz jim tak zabere podle typu a velikosti dvě až tři hodiny. Při třech vozech za směnu, počtu 325 tramvají a 20 pracovních dnech v měsíci by zabrala jednomu člověku kompletní očista přes pět měsíců. Když nepočítáme náročné odstraňování žvýkaček, případně výměny celých čalounění. Tepováním projdou od jara do podzimu všechny tramvaje dvakrát až třikrát.

 Aby ve všech 204 klimatizovaných vozech vše běželo jako na drátcích, musí projít klimatizační jednotky pravidelnou revizí. „O údržbu se z větší části staráme sami, naši pracovníci provedou očistu filtrů a jejich dezinfekci tak, jak ukládá doporučení od výrobce. Tento proces se pak opakuje na podzim,“ doplnil vedoucí technického provozu Zdeněk Kašpar.

Procento klimatizovaných vozů se každý rok zvyšuje. U autobusů je to 181 z celkových 326 vozů, což je více než polovina. Tramvají s klimatizací v Brně jezdí 13 z 325 a trolejbusů 10 ze 133. Všechny nově nakupované vozy už klimatizaci mají, dopravní podnik navíc před dvěma lety investoval 28 milionů korun do pořízení klimatizací i do starších autobusů. Náklady na vybavení jednoho autobusu klimatizací jsou půl milionu korun. Klimatizace se ve vozech spouští automaticky ve chvíli, kdy venkovní teplota stoupne nad 25 stupňů Celsia.