V blízkých letech by se měla prodloužit i trať na sídliště Kamechy. Na rozdíl od trolejbusů, jejichž síť je v Brně ustálená, před sebou mají tramvaje velkou perspektivu. Ve stále hustší automobilové dopravě dokážou ve většině částí města dopravit cestující stejně rychle, někdy i rychleji.

Vděčí za to konceptu rychlé tramvaje ze 70. let, kdy se začaly budovat výhradně tratě na samostatném tělese. A na řadě míst jezdí tramvaje v Brně dostatečně širokými ulicemi, takže jsou kolize s automobilovou dopravou minimální. A když nastanou, dokážou následně politici společně s policií tramvajím uvolnit cestu úplným zákazem vjezdu aut, jako se to ukázalo letos na lince z Juliánova.

Brněnský tramvajový provoz je v České republice nejstarší, koňka vyjela poprvé 17. srpna 1869 z Moravského náměstí k Semilassu. V Praze vyjela až o šest let později. Zatímco v některých městech se v nedávné minulosti uvažovalo o ukončení trolejbusových provozů, nikde se o tomtéž neuvažovalo u tramvají. Kolejové provozy se naopak stále rozvíjejí.

Po Praze má dnes Brno druhou nejrozsáhlejší síť v republice. Plány na rozšíření se týkají prakticky všech sedmi tramvajových provozů včetně dvou meziměstských. V minulých letech se stavěly nové tratě v Olomouci, v Plzni se staví a plánují další, v Praze se chystá také několik tratí, protože výstavba od roku 2003 stagnovala. V Ostravě připravují novou trať do Poruby, v Liberci by se mělo jezdit do Rochlice.

Po době přešlapování v 90. letech a na začátku nového století dopravní podniky také poměrně rozsáhle investují do nových vozů. Částečně se na obnově podílí tradiční výrobce Škoda Transportation, která dodávala stovky vozů pro Prahu, desítky do Brna. Další města využila spolupráce s firmami sdruženými v Aliance TW Team a uváděla do provozu vozy s názvem EVO a Vario, v Brně si dokonce tyto tramvaje montovali sami. Částečně se ujala i vozidla zahraničních výrobců, například firmy Stadler. Samozřejmostí se stala nízkopodlažnost a v posledních letech i klimatizace prostoru pro cestující.

Dopravní podniky se také snaží řešit problém bezpečnosti provozu pomocí nových technologií. Průkopníkem "chytrých" technologií je Ostrava, jejíž tramvaje spolu budou umět komunikovat. Vozidla budou komunikovat nejen mezi sebou navzájem včetně trolejbusů a autobusů, ale i s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě a cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. I bez zásahu řidiče tak vyhodnotí potenciálně nebezpečnou situaci a zabrzdí například dříve, než řidič šlápne na brzdu.