Brněnští odborníci zkoumají adaptaci ukrajinských žáků ve školách

  • Foto

    SYRI

Výzkumníci z Národního institutu SYRI v Brně začali rozsáhlé šetření týkající se adaptace ukrajinských žáků v českých základních školách. Zajímají je nejen podmínky vzdělávání, ale také otázka, jak se s absorpcí velkého počtu zahraničních studentů školy vyrovnávají.

Součástí týmu odborníků je i ukrajinská výzkumnice, která se na rozhovorech s ukrajinskými dětmi a jejich rodiči podílí. Výsledky výzkumu budou známé v nejbližších měsících. Jejich součástí budou i doporučení pro ředitele škol.

Výzkum integrace ukrajinských žáků je založený na pečlivých případových studiích škol, do nichž v nedávné době přišly vysoké počty těchto žáků.

„Hovoříme s řediteli, učiteli i samotnými žáky, budeme pozorovat výuku a sledovat vrstevnické vztahy ve třídách,“ uvedla v tiskové zprávě vědecká ředitelka Národního institutu SYRI Klára Šeďová z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, která zároveň vede výzkumnou skupinu zaměřenou právě na oblast vzdělávání.

„České základní školy v nedávné době absorbovaly poměrně velké množství žáků, kteří přišli z Ukrajiny. Je důležité vědět nejen jaké podmínky pro vzdělávání mají, ale také jak se s tím vyrovnávají samotné školy, jakým potížím čelí a jaký typ podpory by potřebovaly,“ upřesnila profesorka Šeďová.

Odborníci už zahájili první fázi výzkumu na vybraných školách. V rozhovorech s žáky a jejich rodiči jim pomáhá výzkumnice z ukrajinského Donbasu Oksana Stupak, která žije s dvěma dětmi od dubna právě v moravské metropoli.

„Jsem moc ráda, že mám nyní možnost pracovat v týmu SYRI. Cítím, že mám dvě role. Na jedné straně jsem maminka, mám dva syny, z nichž ten starší chodí do páté třídy. Z pozice maminky je pro mne dost důležité vědět, že moje děti mají stabilní emoční stav a hezké prostředí ve škole.  Z pozice výzkumnice je pak důležité porozumět problémům sociální adaptace ukrajinských dětí v českých školách,“ svěřila se Oksana Stupak.

Výzkum má dvě fáze. „Rozhovory s řediteli, studenty a jejich rodiči jsou kvalitativní fází, na kterou naváže začátkem příštího roku ta kvantitativní, kdy budou výzkumníci obesílat velký vzorek škol s dotazníky a díky nim získají další data. Cílem je zjistit skutečný stav a případně navrhnout sérii doporučení, které školám pomohou,“ vysvětlil mluvčí SYRI Filip Vrána.

Podle ministerstva školství nastoupilo do českých škol už v minulém školním roce více než 39 tisíc ukrajinských uprchlíků. V novém školním roce jich školy přijaly dalších téměř 28 tisíc. „Nejvíc, a to 52 107 dětí z Ukrajiny, registrovaly k 20. září základní školy. V mateřských školách jich bylo zapsáno 10 439 a ve středních 4523,“ doplnil mluvčí.