Celkem třináct modernizovaných vlaků Stadler GTW bude od 10. prosince vozit cestující na Znojemsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Podobně jako jednotky Moravia nabídnou vlaky krajské integrované dopravy třeba pohodlný bezbariérový nástup, přehledný informační systém, klimatizaci, Wi-Fi připojení nebo toaletu s uzavřeným oběhem. Zpravodajskému portálu BRŇAN to sdělila mluvčí hejtmanství Helena Ondřejová s tím, že jeden z vlaků dnes kraj a dopravce představili veřejnosti v Břeclavi.

Smlouva s dopravcem je na 10 let

Modernizaci vlaků určuje loňská smlouva Jihomoravského kraje s dopravcem, který se kromě provozování linek na jihu regionu zavázal k nasazení odpovídajících vozů. Smlouva s Arrivou na zabezpečení provozu na zmíněných trasách je na deset let. „Naším dlouhodobým záměrem je přilákat lidi k cestování vlakem. Modernizované vlaky nabízí všestranný komfort od klimatizace, internetového připojení až po prostor na převoz kol pro cyklisty. Ročně zaplatíme 231 milionů korun za 1,4 milionu ujetých kilometrů,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha (ODS).

Vlaky budou jezdit na třech linkách

Jednotky švýcarského výrobce Stadler GTW pořídil dopravce v Německu. V integrované dopravě pojedou na linkách S8 Znojmo – Mikulov – Břeclav, S52 Zaječí – Kobylí (– Hodonín) a S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou – Vrbovce (– Myjava).

Nechali zvětšit prostor pro kola a kočárky

„Vlaky budou jezdit v oblasti, kde se pohybuje hodně cyklistů. Během modernizace jsme proto nechali uspořádáním sedadel zvětšit prostor pro přepravu kol a kočárků,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Nízkopodlažní soupravy usnadní nastupování a vystupování. Uvnitř vozů najdou cestující automat pro nákup jízdenek IDS JMK a celostátních OneTicket. Při úpravách jednotky vybaví pro provoz v ČR a od prosince příštího roku budou navíc dovybaveny systémem jednotným evropským systémem zabezpečení jízdy vlaku (ETCS).

Na tratě vyrazí v barvách kraje

Jednotky vyrazí na tratě v barvách kraje, které cestující znají z vlaků Moravia. „Kolem nádraží nebo kolejí napříč krajem jezdím pořád a vždycky mi udělá radost, když některý z našich vlaků potkám. Pevně věřím, že se nám postupně podaří na většinu tratí dostat krásné a moderní vlaky, které si lidi na jihu Moravy zaslouží,“ dodal hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).

Vlaky modernizuje Škoda Group

Za účelem modernizace nasazovaných jednotek uzavřela Arriva smlouvu se Škoda Group. Ta ve svém závodě v Šumperku na konci března ukončila modernizaci prvních dvou jednotek, další budou následovat v pravidelném intervalu.

Dosadí tam i systém navádění pro slepce

Jednotky tam přizpůsobují pro provoz na tuzemských tratích a zároveň probíhá i modernizace a revitalizace interiéru. „Vlaky odpovídají současným standardům bezpečnosti přepravy, včetně instalace vlakového zabezpečovače, rychloměru, radiostanice, úpravy pultu strojvedoucího a dosazení systému navádění pro nevidomé,“ popsal viceprezident pro servis Škoda Group Aleš Měrka.