Druhá nejstarší česká dálnice, tedy D2 z Brna do Lanžhota, by měla být kompletně opravená příští rok. Se souvislými opravami začalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v roce 2013. Ve směru na Slovensko zbývá sedm kilometrů, v opačném ještě 18 kilometrů. Celková délka dálnice, jejíž první úsek se otevřel před 40 lety 4. října 1978, je 61 kilometrů. Kompletně byla na českém území v provozu od roku 1980.

Silničáři vyměňují v celé délce povrch, původně zde byl převážně cementobetonový. Vyměňují i svodidla a protihlukové stěny. Dálnice byla od počátku projektovaná jako spojnice Brna a Bratislavy a také jako součást spojnice dvou hlavních měst Československa, tedy Prahy a Bratislavy. Po rozdělení republiky vznikl u Lanžhota hraniční přechod a celnice, která byla opuštěná od vstupu do Schengenského prostoru.

V současnosti patří mezi nejzatíženější až kritický úsek u Brna, jelikož v posledních 20 letech vyrostla a stále se rozrůstá komerční zóna podél dálnice. Nejvýznamnější je Avion Shopping Park a nákupní centrum Olympia se stovkami obchodů. Průmyslové a logistické zóny vznikly i u dalších exitů, nyní vzniká například u Blučiny.

Při sčítání intenzity dopravy v roce 2016 projelo úsekem u Brna 50.905 aut, o 2600 víc než v roce 2010 a o 12.000 víc než v roce 2005. Další úseky jsou zatížené méně, intenzita plynule klesá směrem k hranicím. Přeshraničním úsekem projelo v roce 2016 téměř 16.000 aut, v roce 2010 to bylo 12.200 aut a v roce 2005 14.000 aut.