„V adaptačních skupinách jsme měli okolo 60 dětí od šesti do 15 let, dopoledne se učily češtinu a historii, odpoledne chodily na výlety, malovaly nebo nacvičovaly divadlo,“ řekla Eva Kaličinská z organizace. Ukrajinci uprchli ze země po napadení Ruskem.

Na divadelním představení se podílela ukrajinská herečka Julija Jablecká, která před válkou utekla z Oděsy na Ukrajině. Inspiraci čerpala z řeckých mýtů. Hlavním tématem hry byl smysl a čas.

„Chtěla jsem ukázat, že na začátku byl chaos, a jakmile vzniklo něco živého, začaly války. Jedna skončila, nahradila ji druhá. Mezi tím byl ale čas, kdy bylo všechno v pořádku,“ uvedla Jablecká. Dodala, že v představení hraje šest dětí a moc se v něm nemluví.

Kromě divadla si návštěvníci mohli prohlédnout dvacítku obrazů, které děti v létě při výuce namalovaly. „Chodili jsme s nimi na různé workshopy, vernisáže a výstavy. Hledali jsme inspiraci na různých výletech. Například jsme byli v brněnském planetáriu,“ upřesnila lektorka z OPU Sára Peková, podle které je polovina namalovaných obrazů inspirována stejně jako divadelní představení řeckými mýty.

Český jazyk učila děti lektorka Tereza Švandová. „Začínali jsme slovesem být a jednotlivými pády. Děti často ani neví, kolik pádů umí nebo že je zvládnou používat. Končili jsme výukou o státních znacích a procvičením přídavných jmen,“ přiblížila výuku Švandová s tím, že děti si jsou ke konci kurzu v češtině jistější. „Například jsme často rozebírali nějakou českou písničku a po hodině jsem je slyšela, jak si ji zpívají,“ dodala lektorka.

Jedním z dětí, které přes léto OPU učila, je třináctiletá Svitlana. Před válkou utekla před třemi měsíci z Charkova na Ukrajině. Teď půjde do Brna do osmé třídy. „Nejvíc mě kromě samotné výuky češtiny bavily výlety do bazénu nebo do parku,“ řekla Svitlana.

Děti se přes léto učily v Purkyňově ulici od 8 do 16 hodin, kde jim přes školní rok zajišťovala výuku Základní škola Arménská.