Jana Janulíková vede Turistické informační centru Brno (TIC Brno) od dubna 2015. Je absolventkou Konzervatoře Brno, avšak místo hudební profese se vrhla na marketing v kulturní sféře. Vystudovala tento obor na Fakultě multimediálních komunikací při Univerzitě T. Bati ve Zlíně, působila na marketingovém oddělení v Janáčkově opeře Národního divadla v Brně, podílela se na pořádání kulturních akcí.

Máte za sebou úspěšný festival Re:publika. Co vás na tomto projektu nejvíc překvapilo ze strany veřejnosti a co vás nejvíc potěšilo?

Ze strany veřejnosti mě nejvíce překvapilo a zároveň potěšilo nadšení z festivalu, z jeho atmosféry a samozřejmost, se kterou si lidé zvykli na brněnské výstaviště znovu po mnoha letech opakovaně chodit. Areál kdysi sloužil jako společenská zóna, kde se korzovalo, chodilo do divadla, na kávu… A na tři týdny, kdy se festival konal, se tato doba vrátila. Návštěvníci si prošli jednotlivé pavilony, ale mnoho z nich se pak vracelo kvůli konkrétním programům, ale i jen tak posedět v kavárně. Je evidentní, že brněnské výstaviště má velký potenciál stát se opět místem, které neslouží jen návštěvníkům veletrhů, ale i obyvatelům města.

Chystá TIC nějakou připomínku 100. výročí vzniku Československa ještě v podzimním programu?

Největší připomínkou tohoto výročí byl Festival RE:PUBLIKA. A to nejen v brněnském, ale minimálně v celorepublikovém kontextu. Květnový termín pak byl zvolen zcela záměrně, protože jsme v Brně navazovali nejen na výročí 100 let vzniku Československa, ale také na 90 let od otevření brněnského výstaviště. Na podzim se jistě bude akcí konat nepřeberně, my připravujeme vydání dvou zajímavých publikací – průvodců. Jeden bude určen dětem, druhý pak bude mapovat historii a současnost vybraných brněnských fenoménů.

TIC se v posledních letech prezentuje především jako organizace, podporující turistický ruch města a přinášející služby zejména návštěvníkům, kteří do Brna přicházejí. Zaznamenali jste větší zájem o jihomoravskou metropoli ze zahraničí? Máte přehled, jestli se k nám turisté vracejí?

TIC BRNO se věnuje rozvoji turistického ruchu v Brně a s tím velmi souvisí produkce akcí a festivalů k oživování centra města. Naše nároky na kvalitu služeb jsou dlouhodobě vysoké. Příkladem je modernizace našich infocenter – letos na jaře jsme otevřeli zrekonstruované íčko „pod krokodýlem“, nabízíme atraktivní designové dárky či suvenýry a uvedli jsme nově na trh nový produkt BRNOPAS. Průzkumy návštěvníků města děláme pravidelně. Zpočátku jsme situaci monitorovali v našich infocentrech a také jsme dělali průzkumy v průběhu velkých městských festivalů jako jsou Brněnské Vánoce. V současnosti úzce spolupracujeme na získávání zpětné vazby od návštěvníků města s Magistrátem města Brna, zejména se zaměřujeme na profil návštěvníka, na motivace, spokojenost se službami, vnímáním města atd. Obecně návštěvníků ve městě pravidelně přibývá, zhruba polovinu tvoří tuzemští turisté, a co se týče okolních států, tak stále dominují sousední země. O Brno se ale zajímají také cestovatelé z Velké Británie či Jižní Koreje. Stále platí, že si naše město vybírají cestovatelé individuální, náročnější a vzdělanější. Této cílové skupině ostatně jdeme velmi naproti našimi marketingovými aktivitami.

Co nabízí TIC samotným Brňanům, nezůstávají trošku stranou?

Na obyvatele města nezapomínáme, naopak. To, co děláme, má zvýšit komfort všem konzumentům městské nabídky, bez ohledu na to, zda jsou místní nebo ne. V Brně žijí dlouhodobě tisíce studentů a expatů (zahraniční odborník dočasně pracující v ČR – pozn. red.), lidí, kteří velmi využívají možností, které jim město nabízí. Tráví čas v centru města, konzumují služby, navštěvují akce. U nás najdou informace, koupí vstupenky, suvenýry a tak dále. Také klasické služby, které nabízíme, jako např. služby průvodců, koncipujeme tak, aby byly zajímavé nejen pro lidi Brna neznalé, ale také pro rodilé Brňany. Pravidelně třeba pořádáme cykly tematických procházek po městě, které jsme již předloni rozšířili o procházky autentické – každý, kdo má co říct o Brně a chce se podělit o svůj pohled na město, se může přihlásit a stát se průvodcem.

V srpnu Brno mj. čeká tradiční připomínka obléhání Brna Švédy. Chystáte v tomto směru nějakou novinku? Jaký bude scénář akce?

Den Brna patří mezi tradiční akce, které jsou právě velmi oblíbené i mezi obyvateli města. V letošním roce jsme program rozložili do dvou víkendů. Ten první, 11. a 12. srpna, bude patřit duchovnímu a hudebnímu programu na Petrově, a poprvé se propojí s velkým multižánrovým festivalem Maraton hudby Brno. Další víkend, v sobotu 18. srpna, se pak uskuteční tradiční, oblíbená a masově navštěvovaná rekonstrukce historické bitvy o Brno, tentokrát na hradě Špilberku. Oba víkendy propojí doprovodné programy a aktivity pro děti.

Blíží se také festival pouličního divadla Na prknech, dlažbě i trávě. Kdy vypukne, kam všude komedianti proniknou a na jaké soubory se můžeme těšit? Má letošní ročník nějaké společné téma?

Festival Na prknech, dlažbě i trávě je skutečným svátkem pouličního hýření. Letos si jeho návštěvníci mohou společně užít také programy Maratonu hudby Brno. Mám radost, že to v Brně v létě fakt žije, centrum města bude plné nejrůznějších programů, nejen hudebních a divadelních, ale uvidíte akrobatické a ohňové show, stand-up kabaret, kouzelnická vystoupení a mnoho dalšího. Festival je letos třídenní, páteční program se koná na Staré radnici, v sobotu ožije bývalá káznice na Cejlu a v neděli bude patřit dětem Moravské náměstí. Vrcholem programu budou dvě show, u nichž se tají dech i otrlým, novocirkusová akrobatická show ostravského Cirkusu a ohňová show souboru Ilumia.

Je vůbec vděčné připravovat program na léto, když jsou prázdniny? Jak se snažíte vyvážit náplň pořadů, aby zaujala turisty i ty, kteří setrvávají v Brně?

Ano, je to moc vděčné! Dříve se tradovalo, že se v létě město vylidní, ale to už dnes není pravda. Jednou z našich priorit je podpora přirozeně živého centra. A k tomu jsou právě letní akce skvělé. Patří mezi ně výše zmíněné festivaly a také festival UPROSTŘED, který spolupořádáme spolu s Brnem-střed a který oživuje zajímavá místa ve veřejném prostoru města různými kulturními a uměleckými produkcemi. Jdete po městě, zastavíte se u zajímavé hudební nebo jiné produkce, potom si dáte dobrou kávu nebo osvěžující míchaný drink na zahrádce nebo v baru na náměstí, a to ve společnosti místních nebo těch, kteří Brno zrovna navštívili. A máte dostatek prostoru, město netrpí masovým turismem. Tento koktejl vám dá určitě dobrou náladu a chuť si Brno užívat opakovaně. Ten rozdíl, jak vypadá brněnské centrum nejen, ale také v létě, je za posledních pár sezón opravdu markantní.

Ředitelkou TIC BRNO jste tři roky. Co se vám již podařilo prosadit z vaší koncepce, která nejlépe obstála u vedení města?

Máte pravdu, letí to. Chtěla jsem TIC BRNO otevřít, transformovat ho na profesionální městskou organizaci 21. století. A to se mi podařilo. Máme skvělé týmy pro marketing a produkci, přešli jsme na moderní technologie pro řízení a ekonomiku, pracují tu lidé, kteří jsou odborníky a orientují se na výsledky. Chtěla jsem také podpořit budování image Brna a propojit městskou samosprávu s místními kreativci, kteří tvoří originalitu města. A to se daří. Brno je originál. Dostane se vám pod kůži. Když mu dáte čas, tak si ho zamilujete. A my chceme, aby ho tak vnímali jeho obyvatelé i návštěvníci. Když se ohlédnu, tak za ty tři roky máme za sebou řadu úspěšných projektů, nasbírali jsme významná ocenění, komunikujeme pod značkou TO JE BRNO, vydali jsme asi nejúspěšnějšího (autentického) průvodce v historii, máme respekt odborné veřejnosti a pozitivní zpětnou vazbu od návštěvníků města. Je pro nás velmi motivující nepolevit a jet na plný výkon dál. O nové nápady u nás není nouze.

Jak vypadá vaše léto – můžete si vůbec dovolit v letních měsících dovolenou?

V létě se snažím co možná nejlépe dělit svůj čas mezi práci a rodinu. Kvalitně naplánovaná letní turistická i festivalová sezóna pro mě znamená, že vše klape a já mám čas trochu zpomalit, přemýšlet, podívat se na předcházející rok, vyhodnotit a plánovat dál. Je to pro mě klíčové období roku pro duševní regeneraci a načerpání sil.

Jak nejraději odpočíváte?

Největším odpočinkem je pro mě mít den dva, kdy nemám žádný plán. Hodně čtu, u moře, v lese i doma, čtu vlastně všude. Teď zrovna hltám české autory a romány o období normalizace. A dopřávám si třeba návštěvu kina nebo divadla, ne proto, že se tam mám pracovně s někým setkat, ale prostě jen tak. Mám desetiletou dceru, které se snažím v létě vynahradit, že jinak opravdu hodně pracuji. Mám velké štěstí, že je opravdu šikovná, zajímá se o to, co dělám, a často mi dělá doprovod na našich produkcích a festivalech. A většinou je to ta největší fanynka hned před pódiem.