V brněnském centru to žije. Uvolněnou příjemnou atmosféru podpoří hudební festivaly s často volně přístupnými produkcemi na zajímavých a neotřelých místech. „Právě tento koncept, postavený na menších koncertech a představeních, umožnil jejich konání loni a my věříme, že to bude možné i letos,“ přibližuje letošní brněnskou turistickou a kulturní sezonu ředitelka Turistického informačního centra TIC Brno Jana Janulíková.
Za normálních okolností by letošní turistická sezona už byla zahájená. Kdy podle vás začne?
My jsme nachystaní! A nejen my, myslím, že na návštěvníky netrpělivě čekají všichni provozovatelé turistických cílů a pořadatelé akcí a postupné rozvolňování nám vrací energii a pozitivní náladu. Nám už se podařilo otevřít, samozřejmě za dodržení všech pravidel, některé památky, například oblíbenou vyhlídku na Věži Staré radnice nebo některé prostory Brněnského podzemí. Prodáváme vstupenky na první jarní termíny autentických prohlídek a postupně se rozbíhají komentované prohlídky i v rámci projektu Brno Industrial. Projděte se s našimi průvodci místy, kde se odehrávala slavná textilní historie, kdy se Brnu říkalo Moravský Manchester. Už tuto sobotu také otvíráme výstavu Fenomén Gustav Brom v Alfa pasáži, která vznikla v rámci oslav 100 let od narození slavného kapelníka, který vedl jeden z deseti nejlepších big bandů na světě! Letos máme zpoždění, ale věřím, že ho brzy doženeme.
Jaká nová lákadla pro turisty i místní se v Brně otevřou?
Hlavní lákadlo, které si zamilovává stále více návštěvníků, je skvělé městské centrum s mořem zahrádek a živou kulturou. V brněnském centru to žije, pořád se něco děje, skvěle se tam jí a pije, je tam zeleno, stín a celkově moc příjemně. Pohodu si můžete užít s ledovým drinkem nebo dobrou kávou na stylovém lehátku nebo na brněnské židli, které opět rozmístíme po městě, aby se vám hezky sedělo. Uvolněnou příjemnou atmosféru podpoří hudební festivaly s často volně přístupnými produkcemi na zajímavých a neotřelých místech. Právě tento koncept, postavený na menších koncertech a představeních, umožnil jejich konání loni a my věříme, že to bude možné i letos. Sledujte www.gotobrno.cz nebo čtěte časopis KAM a nic vám neuteče!
A připravujete i novinku z Brněnského podzemí…
Po loňském otevření Vodojemu na Žlutém kopci, který se raketově vyšvihl na první místo v anketě o nejlepší turistickou novinku a do kterého vás snad budeme moci už brzy znovu pozvat, letos otvíráme něco dalšího pro příznivce industriálu a adrenalinu. Tentokrát to bude podzemní kryt zvaný Denis vybudovaný těsně po druhé světové válce, který měl sloužit jako ochrana proti zbraním hromadného ničení. Provedeme vás trasou dlouhou 900 metrů, která vede klenutými kolmými chodbami raženými do skály pod Petrovem. Budete svědky autentického prostoru, který není narušen žádnými našimi zásahy. A můžete si představit, jak by to v něm fungovalo. A nebo radši ne… Brněnské podzemí je mimořádně rozsáhlé a jak vidíte, vedle pietní Kostnice nebo tradičního Labyrintu pod Zelným trhem uspokojí i milovníky moderní technické historie. Vyberte si, co bude nejlepší pro vás na webu brnenske-podzemi.cz. Pro milovníky tradičnějších forem zábavy a pro děti chystáme novou mobilní aplikaci s prvky rozšířené reality Play Brno, která vás zábavným způsobem provede po top brněnských místech. Těšit se můžete na živého krokodýla, kuličky kutálející se z brněnského orloje a další.
O letošním létě se začíná mluvit tak, že hodně lidí, kteří loni zůstali v tuzemsku, zamíří do zahraničí. Jak odhadujete letošní turistickou sezonu v Brně? Bude o město zájem?
Brno si své návštěvníky vždycky našlo. Loňská sezona byla oproti prvotním předpokladům relativně silná, některé top cíle hlásily dokonce rekordní návštěvnosti. Svou nabídkou a charakterem Brno oslovuje spíše individuální turisty, kteří rádi objevují na vlastní pěst a zatoulají se i za hranice běžných turistických tras. A ti sem k nám přijedou i letos, z domova a snad opět i ze zahraničí. Naší prioritou je udržet je tu co nejdéle, budeme je motivovat i k výletům do brněnského okolí, které je malebné a nabízí nádhernou přírodu a sportovní zážitky.
Jak dostat lidi do Brna? Pomáhá tomu třeba i BRNOPAS?
Propagujeme Brno inteligentně. Nelakujeme ho na růžovo. Říkáme o něm pravdu. A to láká spoustu lidí. Ty, kteří chtějí autentické zážitky, nasát atmosféru města. Brno je přitažlivé stále více pro kombinaci živého městského centra, zajímavé gastronomie a neformálnosti. Víme, v čem je Brno silné a v čem ne, a říkáme to po pravdě, a taky se nebojíme říct, koho v Brně chceme. Naší filozofií je udržitelný rozvoj turismu, který nezatěžuje město jeho negativními dopady, a který slaďuje zájmy rezidentů a turistů. Jedním z nástrojů, prostřednictvím kterého nabízíme turistickou nabídku města, je turistická karta BRNOPAS, která vám pomůže vaše brněnské zážitky naplánovat a ušetří vám peníze. Dá se koupit online z pohodlí domova nebo přímo v Brně, například na našich infocentrech. Umožňuje navštívit některé top cíle zdarma, několik desítek institucí s výraznou slevou a dostane vás exkluzivně do Vily Tugendhat! Navíc s ní cestujete zdarma MHD a také parníkem po Brněnské přehradě. V letošním roce intenzivně pracujeme na jejím rozšíření do Jihomoravského kraje.
Plánujete nějakou kampaň ve spolupráci s brněnskými hotely?
Už v loňském roce započala úzká spolupráce s hotely, které o ni projevily zájem. Byla navázána právě na turistickou kartu BRNOPAS. Díky finanční podpoře města jsme poskytli hotelům kartu za velmi výhodných podmínek a hotely ji aktuálně zařazují jako benefit do svých vlastních pobytových balíčků. Obsah nabídek se tvoří s naší pomocí. A naopak, zpětnou vazbu od hoteliérů zapracováváme do rozvoje městské nabídky, abychom brněnské hotely co nejvíce podpořili. Hoteliéři nám potvrzují, že se zájem o ubytování v Brně zvyšuje s konáním akcí. Proto se tak intenzivně zaměřujeme na kulturní život a dění ve městě. Tuto aktivitu zastřešuje i připravovaná letní propagační kampaň, jejímž cílem je prezentovat Brno jako místo, které musíte navštívit. Již brzy budete potkávat její výstupy pod claimem: A co Brno vyvolá v tobě?
Vycházíte ze zkušeností loňského léta?
Loňská sezona prokázala, že naše strategie obstála i v kritické době. Na rozdíl od masových turistických destinací, které v předcházejících letech z turismu jen těžily a pro turisty zapomněly na svoje obyvatele a které bez nich zůstaly velmi bezprizorní, to v Brně žilo. Osvědčil se charakter městských festivalů, které nekumulují velké množství lidí na jednom místě, naopak oživují i méně známá a frekventovaná místa ve městě. Ověřili jsme si sílu spolupráce mezi partnery v cestovním ruchu. Osvědčil se důraz na individuální turistiku, žádné „masovky“. A všichni víme, že úspěch Brna stojí také na gastronomické nabídce. Věříme, že po loňském výpadku budeme moci letos znovu vybrat ty nejlepší podniky a nabídnout gurmánům novou edici oblíbeného bedekru Gourmet Brno. Protože bary, zahrádky a pověstný kavárenský chill dělá Brno Brnem.
A jaké akce se v Brně na léto chystají? Budou kromě těch tradičních, jako je například Maraton hudby, i nějaké novinky?
Centrum města bude patřit celoletnímu festivalu UPROSTŘED a Maratonu hudby Brno, který se každým rokem zvětšuje jak programem, tak návštěvností. Letní program po loňském pilotním projektu rozšíří open-air koncerty ve spolupráci s brněnskými hudebními kluby. Velmi držím palce i novému festivalu Pop Messe, snad jeho konání situace dovolí. Pokračovat bude i druhý ročník festivalu Brasil Fest Brno. V létě tak opět budeme moct ukázat, že si Brno titul město hudby UNESCO právem zaslouží. Letní dění doplní nové divadelní scény, v amfiteátru na Kraví hoře to bude Divadlo Bolka Polívky a v zahradě vedle sokolského Stadionu Buranteatr a další nezávislá divadla. A můžete se těšit také na tradiční divadelní scény, na Biskupském dvoře bude hrát Městské a Národní divadlo, na Špilberku by nebylo léto bez Shakespearovských slavností. A těšit se můžete na Mendel festival, Den Brna, Festival planet, Špilberk festival a další. V Brně to žije, nejde vás tu pozvat na všechny akce. A mezi kulturou a zábavou na festivalech navrhujeme se osvěžit v některém ze skvělých brněnských koupališť. Případně se dá rychle zchladit v Brněnském podzemí. Tak, a už aby to bylo (dodává s úsměvem).
Když už jsme zmínili Maraton hudby, co by si z něj lidé neměli nechat ujít?
Mezi letošní hvězdy patří například zpěvačka Lenka Dusilová, která v se Brně poprvé představí se skupinou Květy. Dále vystoupí charismatická americká blueswoman Juwana Jenkins, originální hudebnice Sisa Feher či talentovaná zpěvačka Amelie Siba. Energické rytmy Balkánu přivezou Fanfara Transilvania, Malalata a Circus Brothers. S premiérovým programem se představí Dasha ve spojení s Epoque Quartet a folklorní linka nabídne například Hrubou hudbu, Horňáckou cimbálovou muziku Petra Mičky, Javory a Tomáše Koláčka. Stage of Songs uvede Vladimíra Mertu, Tomáše Matonohu a skvělou zpěvačku a looperku Terezu Balonovou. Novinkou letošního programu je scéna World Music. Ta ve spolupráci s hitparádou World Music Charts Europe představí tři úspěšné soubory, které jsou špičkami tohoto žánru: vokální kvinteto Kata z Faerských ostrovů, vlámské folkové uskupení Spilar zaměřující se na tvorbu své domoviny a charismatického bosenského zpěváka Damira Imamoviće s jeho kapelou. A program samozřejmě doplní také každoroční hudební poprask, busking festival Kateřiny Šedé a festival pouličního divadla Na prknech, dlažbě i trávě. 12. až 15. srpna bych rozhodně z Brna neodjížděla!
Jak podle vás brněnský turistický ruch ovlivní konec Velké ceny?
Velká cena patřila k Brnu téměř stovku let. Spojení Brna a motocyklového mistrovství se stalo symbolem. Vedle ekonomických efektů, které přinášelo každoroční obléhání Brna stovkami tisíc motocyklových fanoušků, poskytovala akce Brnu masivní mediální prostor po celém světě. Z marketingových výzkumů vyplývá, že v některých zemích, jako například v Německu, si lidé vybaví Brno pouze ve spojení s Velkou cenou. Nicméně návštěvníci závodů patřili k těm, kteří přijížděli cíleně za závody, a bylo velmi složité je oslovit s další nabídkou města. Preferovali strávit čas svého pobytu přímo na okruhu. Na trhy, ze kterých pocházeli, budeme nyní cílit jinými produkty a nabídkami. Každý konec představuje vždy začátek něčeho nového.