S nákupy přes e-shopy mohou lidé podpořit dobrou věc, aniž by zaplatili něco navíc. Brněnský student Radim Oulehla před časem založil projekt Podpořit, jehož hlavní myšlenka spočívá v tom, že se s obchodníky domlouvá, aby na dobročinné účely věnovali procenta ze své marže. Peníze pak jdou třeba na pomůcky pro postižené děti, na které nepřispívá pojišťovna.

Pojďme na začátek představit, co Podpořit.cz je?

Podpořit.cz je takzvaný cashbackový portál, který mění online nákupy na dobré skutky. Vždycky říkáme, že jsme umožnili lidem přispět na dobrou věc, aniž by museli utratit jedinou korunu navíc. Usnadnili jsme tak konání dobrých skutků. Jde o cashback portál, to znamená, že spolupracujeme s různými internetovými obchody, kterých už je okolo 1 500. Ty nám dají odměnu vždycky za to, když do jejich e-shopu přivedeme zákazníka. Tím, že člověk tento krok učiní přes portál Podpořit, tak odměnu, kterou za nákup dostaneme, darujeme na dobrou věc. Kdokoli může bez útraty koruny navíc přispět.

Především na jižní Moravě se v souvislosti s tornádem letos objevil nespočet výzev a sbírek. Nepletou si vás lidé s portály, jako je třeba Darujme.cz?

Je pravda, že to nám trochu dělá problém, protože i u nás je možná i přímá podpora příběhů. Takže kromě přispění z marže obchodníka mohou lidé přispět i přímo. Tento způsob pomocí marže není v Česku až tak známý, takže lidi často mate, že sice přispějí na dobrou věc, ale nic navíc neplatí.

Jak nápad vznikl?

Nápad vznikl už někdy před čtyřmi lety. Předtím jsem provozoval internetové obchody, a když jsem nastoupil na vysokou školu do Brna, bohužel jsem je musel prodat. Jsem z Vysočiny a v Brně jsem neměl možnost provozovat sklad e-shopu. Pak jsem hledal něco, co bych mohl dělat a bavilo mě to. Co by mě třeba ani neživilo, ale mělo přesah do dobré věci. Tím, že jsem měl zkušenosti z e-shopu, věděl jsem, jak tyto věci fungují, tak vznikl tento nápad.

Co mají lidé udělat, aby obchodník z jejich nákupu část marže věnoval na dobročinnost?

Nejjednodušší je přijít před nákupem na web Podpořit.cz, tam si najít e-shop, ve kterém chci nakupovat, a stačí jeden proklik do obchodu a to je všechno. Celý nákupní proces se potom už děje úplně stejně, jako jsou lidé při nakupování na e-shopech zvyklí. Na webu Podpořit pak vidíte, kolik z nákupu šlo na aktuální příběh jako dar.

Kolik obchodníci většinou přispívají ze své marže?

Někteří dokonce až 25 procent, to je hodně u služeb, jako je třeba pojištění, kde jsou vysoké marže. Naopak u elektroniky je marže malá, takže procento je nižší. Průměrně máme vypočítáno, že je to okolo osmi nebo devíti procent.

A teď k tomu, proč to vlastně děláte – na co peníze jdou?

Snažíme se, aby na dobrou věc šla co největší část. Část si samozřejmě musíme nechat i na náklady a na provoz, aby se projekt mohl dál rozvíjet. Podpora jde pro konkrétní lidi s konkrétním problémem. Snažíme se jim pomoct tím, že jim zajistíme finanční částku, za kterou si mohou například koupit speciální naslouchátko nebo zaplatit rehabilitace.

Kolik příběhů už jste podpořili?

Celkem už jich bylo osmnáct. Přímo se mnou je spjatý příběh Aničky, která trpí mozkovou obrnou. Je jí dvacet let, a právě pro ni jsme vybírali peníze jako první. Tenkrát ještě Podpořit tolik lidí neznalo, takže se nám nepovedlo vybrat příliš velkou částku. Vybrali jsme něco kolem 17 tisíc. Anička tenkrát vybírala na speciální ortézy, díky kterým by se v budoucnu mohla naučit sama chodit. Po roce fungování Podpořit jsme se k Aničce vrátili a podařilo se nám vybrat 80 tisíc přímo pro ni. Z toho jsem měl obrovskou radost.

Takže nejčastěji jde o nějaké ortézy a pomůcky, na které nepřispívá pojišťovna?

Přesně tak. Snažíme se pomáhat i nižší částkou, která ale pomůže přesně tam, kde je potřeba. Další, koho jsme podpořili, byla třeba Terezka, která taky trpí mozkovou obrnou a potřebovala speciální naslouchátko, které jí pomáhá, aby mohla lépe komunikovat se svým okolím a s rodiči. Ti už si to ale finančně nemohli dovolit, protože musí platit rehabilitace. Šlo sice o menší věc za nižší částku, ale skvělé bylo, že jsme ji dokázali zajistit a vybrat na ni peníze během měsíce.

Vybíráte vždy na jeden příběh a další čekají ve frontě?

Ano, připadá nám to tak efektivnější. A tímto způsobem dokážeme lépe přiblížit příběh lidí a dárci přesně vidí, koho podpořili. Když lidé přispívají neziskovkám, často se nedopátrají toho, komu peníze pomohly a kde skončily. U nás mají záruku, že se peníze dostaly přesně tomu, komu měly.

Podle čeho konkrétní lidi vybíráte?

Na začátku, když nás nikdo neznal, byl trochu problém najít lidi, kterým bychom mohli pomoct. Bylo to nové a nikdo se do toho moc nehrnul. Teď už se tomu nějakou dobu věnujeme, takže se nám rodiny ozývají i samy. Bohužel některé příběhy musíme i odmítat. Zkrátka nemůžeme pomoct všem.

Fungujete tedy vlastně už i jako neziskovka?

Ano, před rokem jsme založili Nadační fond Podpořit, který zaštiťuje projekt Podpořit.cz i další projekty.

Je podle vás charita sezonní záležitost v době adventu?

Z našich zkušeností ano. A pro nás, jelikož jsme svázaní s online nákupy, je předvánoční období vždy špička. Lidé bývají štědří především v tomto předvánočním období, takže se tím dobročinnost stává sezonní záležitostí. Podle našich zkušeností před Vánocemi chodí dary a příspěvky z marží obchodníků asi o třetinu více než během roku. Typicky přes léto máme takzvanou okurkovou sezonu, protože lidé málo nakupují přes e-shopy a spíše cestují.

Například charitativní večer pro Centrum Paraple v pořadu StarDance ukázal, že lidé jsou ochotni na charitu přispívat, vybrala se rekordní částka. Vnímáte to taky tak, že jsou lidé ochotni přispívat více?

Lidé v Česku si vždycky dokážou pomoct, to dokazují i letošní sbírky pro jižní Moravu, ve kterých se pro oblast postiženou tornádem vybraly rekordní částky za poměrně krátkou dobu. Co mě ale trochu mrzí a co Češi ještě pořádně neumějí, tak je pravidelné a opakované darování. To dělá v Česku hrozně málo lidí, a přitom je to nejdůležitější pomoc, kterou můžeme poskytnout. Klidně třeba i menší částku, která ovšem, když je pravidelná, je daleko efektivnější než jednorázová pomoc. Například u dětí s mozkovou obrnou, které potřebují rehabilitace pravidelně, rodiny pravidelný příspěvek uvítají mnohem víc.

Jaké máte další plány, kam byste se chtěl posunout?

Do budoucna bychom se kromě online nákupů rádi přesunuli i do „offlinu“, do kamenných prodejen. Rádi bychom vytvořili technologii, která by dokázala umožnit lidem přispívat i pomocí platební karty. To znamená, že z každé částky, kterou by zaplatili platební kartou v obchodě, by šla část z marže obchodníka na dobrou věc, jako je tomu v případě nakupování přes e-shopy. Ale to je taková vize a úkol do budoucna.