Exkluzivně pro Brňana: Tomáš Kelar

„Pořádání festivalu je teď vysoká škola improvizace a flexibility. Vše je mnohem hektičtější,“ říká programový ředitel festivalu Pop Messe.

  • Foto

    Pop Messe

Už příští týden se otevřou brány nového brněnského festivalu Pop Messe, jenž na stadionu za Lužánkami přivítá výrazné hudební osobnosti z Česka i zahraničí. Už kompletně zveřejněný program obsahuje přes třicet jmen. Premiérový ročník se koná od 23. do 24. července. „Vynaložili jsme opravdu velké úsilí, abychom do Brna dostali co nejvíce interpretů z původního line-upu pro loňský ročník. Situace nebyla a stále není jednoduchá, ale máme upřímnou radost z doposud odvedené práce a také z toho, kolik úžasných umělců z domova i ze zahraničí se nakonec na premiérovém ročníku Pop Messe sejde. Věříme, že Pop Messe 2022 už bude v plné parádě co do velikosti i programu,“ komentuje situaci programový ředitel festivalu Tomáš Kelar.

Kdo na festivalu Pop Messe vystoupí? Koho z účinkujících byste na úvod vyzdvihl? Jde například o nějaké interprety, kteří v Česku příliš nevystupují?

Program nakonec obsahuje přes třicet jmen, z toho přibližně dvě třetiny jsou ze zahraničí. Fanoušci se mohou těšit na kapely a umělce jako Modeselektor, Tommy Cash, HVOB, Ca$hanova Bulhar, Or:La, Weval, Ventolin, Aisha Devi, Buty, Dorian Concept, Fvck Kvlt, Dva nebo Zrní. Vyzdvihovat jednotlivá jména je vždy ošemetné. Každopádně si troufnu říct, že Pop Messe bude svátkem nejen pro fanoušky, ale i pro samotné hudebníky, protože vzhledem k situaci za posledního asi jeden a půl roku řada z nich koncertovala před živým publikem jen velmi výjimečně nebo vůbec.

Jak se program změnil oproti plánovanému loňskému ročníku? Museli jste nějaké interprety škrtnout i kvůli covidovým opatřením, protože nedorazí ze zahraničí?

Program doznal změn především, co se týká zahraničních interpretů. Myslím, že současná covidová mapa Evropy hrající všemi barvami mluví za vše. Postupně jsme museli z programu škrtnout například Squarepushera či Sleaford Mods a aby toho nebylo málo, nakonec se z vážných rodinných důvodů omluvili i francouzští Acid Arab. Program, který jsme avizovali před rokem, se tak proměnil asi z jedné třetiny. Kdybychom jen škrtali, zbyly by nám z festivalu jen trosky. Díky maximálnímu nasazení celého festivalového týmu jsme ale line-up i výrazně doplňovali. Oproti původnímu programu tak přijede například duo HVOB známé hudebním minimalismem a hypnotickými vokály. Další novinkou je švýcarská zpěvačka a producentka Aisha Devi proslulá progresivním electro popem, futuristickými zvuky Dálného východu i současným industriálním technem. Ze Slovenska přijede spřátelená kapela amerických Algiers – 52 Hertz Whale, která neskrývá inspiraci kytarovkami z devadesátých let i otevřenou melancholií.

Během letošního léta se u nás uskuteční méně festivalů, než je zvykem. Co obnáší uspořádat festival v této době, za současných opatření?

Znamená to řešit celou řadu věcí 24 hodin denně. Není čas na žádné „to počká po víkendu“ nebo „po osmé večer už do e-mailu koukat nebudu“. Ale nestěžujeme si. Doba je taková a navíc myslím, že z kulturního prostředí jsme na tento přístup obecně zvyklí i z doby předcovidové. Jen je to teď zkrátka vše ještě mnohem hektičtější. Je to vysoká škola improvizace a flexibility. Výsledkem je pak třeba to, že časový rozpis jednotlivých vystoupení zveřejníme teprve pár dní před samotným festivalem. Těší nás, že fanoušci jsou trpěliví a mají pro vše pochopení. Věřím, že se jim na letošním Pop Messe odměníme jedinečnými zážitky a příští ročník už proběhne v běžnějším režimu a v plné kráse.

Neobáváte se toho, že by ještě mohla nastat situace, že se hromadné akce na poslední chvíli zruší, jako tomu bylo například loni v Ostravě s Nefestivalem?

Zrušení Nefestivalu ze dne na den bylo frustrující – samozřejmě pro ostravské pořadatele především, ale i pro celou českou kulturu. Věřím, že se z toho všichni dostatečně poučili a podobná situace se už nikdy opakovat nebude. Ale samozřejmě v dnešní době nemáte nikdy 100% jistotu.

Jak je to se zájmem o vstupenky? A budou se prodávat i na místě?   

Zájem o vstupenky, to je taková naše každodenní dávka optimismu a energie. Zájem je i přes všechny okolnosti velký. V tuto chvíli jsme přibližně na 90 % kapacity a vstupenky se dají stále koupit za předprodejní cenu 1 050 Kč. Na místě budeme vstupenky prodávat také, ale už za 1 400 Kč.

Loňské akce se přesunuly na letošek, některé dokonce až na příští rok. Kdybyste měl přiblížit, co covid a s ním spojená opatření udělal s hudebním odvětvím? Jak jej změnil?

Změnil je samozřejmě zásadně. Ale zároveň věřím, že ne navždy. I Pop Messe je snad první vlaštovkou, že se vše postupně vrátí do normálu. Všichni hudebníci i všechny profese související s kulturou se snažili přežít finančně, hudebníci zároveň dělali vše pro to, aby nezakrněli umělecky. I my jsme s kapelou Midi Lidi během tohoto podivného období vydali po čase zase novou hudbu. A bylo jí tolik, že se nám ani nevešla na jedno album, takže jsme rovnou vydali dvě. Streamované koncerty se ukázaly jako zajímavá alternativa, která se sice živému zážitku nevyrovná, ale nějaké své kouzlo přece jen má. Koneckonců i Pop Messe odvysílalo dva večerní streamy z prezidentského patra hotelu Cosmopolitan v Bobycentru. Snažili jsme se, aby nešlo jen o hudbu, ale komplexní celovečerní zážitek a vyhráli si i se scénografií a dalšími detaily. Myslím, že streamy tu s námi, byť v omezené podobě, zůstanou i po covidu.

Vidíte třeba podobný problém jako v gastronomii, že hodně lidí odešlo z oboru a už se nevrátí? Mám na mysli především techniky a návazné profese.  

Ano, tento problém tu nyní je. Počet lidí v branži se výrazně snížil a je teď velkou výzvou pro majitele firem podnikajících v kulturním prostředí, aby je přilákali zpátky, jinak nebudou schopni dodávat tak kvalitní servis, jak bývalo zvykem, a zaniknou. Potíž je i s kvalifikovanými profesemi, zmíním třeba zvukaře, kdy nastává tak trochu opačný problém. Kulturních akcí je teď tolik, že mají diáře kompletně zaplněné a pro nové zakázky už nemají prostor. Na Pop Messe máme ale vše podchycené, takže návštěvníci můžou počítat s perfektním servisem, kvalitním zvukem i vším dalším, co k takovému open air festivalu patří.

A jak covid proměnil brněnskou klubovou scénu? „Přežijí“ kluby covidová opatření?

Brněnské kluby také často melou z poledního, ale zároveň mají silný kořínek. Věřím, že přežijí, a že až se vše vrátí do normálu, bude klubová scéna podobně bohatá jako před covidem. Ale to ukáže až čas.

S čím vyhlížíte podzim? Kulturní akce se plánují s předstihem, ale obavy, že se živé umění opět stopne, jsou asi reálné, co myslíte?

Všem pořadatelům podzimních akcí držíme pěsti, aby se úplný zákaz kultury neopakoval. Snad vyhraje zdravý rozum a zainteresovaní lidé budou místo pohodlného zákazu hledat cesty, jak kulturu nechat žít a přitom zajistit bezpečí návštěvníků. My mezitím budeme pracovat na druhém ročníku Pop Messe v podobě, v jaké jsme si ho od začátku představovali. Tedy pro k prasknutí napěchovaný stadion za Lužánkami i přilehlé okolí.

Fotogalerie: