Exkluzivně pro Brňana: Zdeňka Hubáček Kujová

KUMST je tu pro kreativce, kteří se chtějí tvorbou živit v oborech, které znáte z filmového průmyslu, hudebního průmyslu, reklamy i designu.

  • Foto

    KUMST

Po roce odkládání se veřejnosti v Údolní ulici otevírá brněnský hub pro kreativní průmysly KUMST. Jeho cílem je podpora podnikání v kreativních odvětvích, což se nikde jinde v Česku systematicky neděje. „Pokud nám to samozřejmě pandemická situace nezhatí, chceme každý měsíc pořádat pro veřejnost menší akce, které budou zaměřeny na jednotlivá odvětví – architekturu, design, hudbu. Zároveň počítáme s tím, že v KUMSTu budou probíhat výstavy, vernisáže nebo třeba umělecké performance,“ přibližuje principálka Zdeňka Hubáček Kujová.

Tento týden otevíráte pro veřejnost brněnský hub pro kreativní průmysly KUMST. Pojďme na začátek přiblížit, co je vlastně kreativní hub?

Všechny kreativní huby mají společnou jednu věc – jedná se o prostor pro kreativce – pro architekty, hudebníky, filmaře, videotvůrce nebo třeba grafické designéry. Díky společnému zázemí jsou si všichni kreativci mnohem blíž a mají tak větší možnost nastartovat různé formy spolupráce. V případě KUMSTu jsou ale prostory jen jedním z „pé“. My chceme totiž místní kreativní komunitu také více propojovat mezi sebou i s veřejností – prostřednictvím akcí, vernisáží nebo třeba výstav. To je to druhé pé. A tím třetím je podpora kreativců, aby se mohli svou tvorbou dobře uživit. Určitě není kreativní tvorba podnikání jako každé jiné, ale ty základní principy jsou podobné. Unikátní hodnota vaší služby nebo produktu, poznání trhu, způsob, jak produktům dělat marketing, ale i ryze praktické věci, jako je organizační struktura firmy, kompetence, finanční stránka, a tak dále. Naše mateřská agentura JIC se v Technologickém parku věnuje podobným způsobem zejména technologickým firmám. KUMST má za cíl podporovat kreativní sektor.

A pokud byste to mohla popsat ještě detailněji?

KUMST nabízí kreativcům zázemí – kanceláře, ateliéry, studia, zasedací místnosti. Aktuálně máme kapacitu naplněnou ze dvou třetin, zbývající třetinu budeme zaplňovat na podzim. V rámci KUMST Opening Week budeme mít i prohlídky prostor, to je ideální příležitost k tomu poznat vnitřní prostory KUMSTu. Opening Week je první velkou akcí i pro veřejnost. Pokud nám to samozřejmě pandemická situace nezhatí, chceme každý měsíc pořádat pro veřejnost menší akce, které budou zaměřeny na jednotlivá odvětví – architekturu, design, hudbu. Zároveň počítáme s tím, že v KUMSTu budou probíhat výstavy, vernisáže nebo třeba umělecké performance. A třetí pé – tedy podpora kreativního podnikání má více podob – už teď máme za sebou první kurz (Ne)chci podnikat. Jeho prostřednictvím předáváme kreativcům zkušenosti, jak udělat z kreativní tvorby stabilní obživu. Druhou variantou jsou pak individuální konzultace a spolupráce s našimi experty – jsou mezi nimi specialisté na dílčí obory, jako jsou finance, právo nebo třeba marketing, ale také lidé, kteří za sebou mají v podnikání úspěchy a chtějí předat své zkušenosti dál.

Pro koho je určen?

Abych nezabíhala do přílišné odbornosti, tak KUMST je tu pro kreativce, kteří se chtějí tvorbou živit – mají živnost, chtějí podnikat. Jsou to tedy typicky obory, které znáte z filmového průmyslu, hudebního průmyslu, reklamy, designu. Nemáme ambice ani možnosti – kapacitní ani časové – poskytnout poradenství neziskovému uměleckému odvětví, příkladem může být divadlo. I když víme, že je to vlastně takové podhoubí pro rozvoj kreativních průmyslů.

Můžeme uvést pár příkladů, kdo už KUMST využívá? A pokud by měl někdo další zájem o pronájem například ateliéru, má ještě možnost?

Možnost tu stále je. Na podzim budeme vyhlašovat poslední výzvu, abychom zaplnili zbývající prostory, které jsou ještě volné. Jedná se spíš o menší prostory a zájemci si je budou moci prohlédnout v rámci Opening Week. Co se týká konkrétních kreativců, kterým je KUMST domovem, tak můžu jmenovat třeba hudebního producenta Davida Kopeckého a jeho label MIKE ROFT Records. Sídlí u nás kreativci ze studia Visualove. Veřejnost je bezesporu bude znát díky jejich obřím nafukovacím planetám, které produkovali pro brněnskou hvězdárnu. Nechat se obléknout můžete v módních studiích designérek Kateřiny Zajícové z Wooliere, Petry Oťahelové z namäkko, Hany Prchalové z to.get.her Nedávno jsme v KUMSTu přivítali i podcastové studio Vokál a sídlo u nás mají i Prototýpci – ti učí děti, rodiče a učitele podnikavosti, digitálním kompetencím a kreativitě.

Co je cílem KUMSTu?

Jak už jsem zmínila, tak jedním z cílů KUMSTu je podpořit kreativní profesionály v tom, aby se tvorbou mohli dobře živit. Kromě prostor, propojování a podpory máme ale i trochu vyšší ambice a vize. Rádi bychom změnili celé prostředí a ukázali veřejnosti, jak velký význam má práce kreativců. S jejich prací se potkáváme na každém rohu, ale je to pro nás tak automatické, že si málokdo uvědomuje, jakou hodnotu jejich práce přináší. Auta, židle, telefony nebo třeba lehátka v nemocnici – tam všude museli dát ruku k dílu kreativci. Měla bych obrovskou radost, kdyby měl KUMST sílu prostředí postupně změnit. Nebo se na té proměně alespoň podílet.

Existuje v České republice něco podobného? Kde jste se inspirovali?

Naše inspirace pochází hlavně ze zahraničí. Měla jsem možnost navštívit několik podobných center po celé Evropě, ale neřekla bych, že se KUMST podobá vysloveně některému z nich. Snažili jsme se spíš z každého vybírat to, co by mohlo fungovat v Brně. A co se týká českého prostředí, tak i tady už vznikají podobná místa – třeba UPPER fungující pod patronátem Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně nebo Pražské kreativní centrum, které nabízí hlavně prostory, ale chystají se nastartovat i podporu kreativního podnikání. I v Brně najdeme silnou kreativní komunitu třeba v brněnské Industře, která se nedávno přestěhovala do Zbrojovky.

Během týdne od 10. září otevírá KUMST naostro. Na co se lidé mohou těšit, zkrátka co Opening Week nabídne?

O víkendu bude hlavním bodem programu prodejní Design Market, který nabídne výběr designu od lokálních tvůrců módy, kosmetiky, šperků, doplňků nebo například grafiky. V neděli je pak na programu Dětský den s Prototýpky, během něhož budou děti sešívat plyšové mutanty, kreslit ošklivé princezny nebo stříhat komiksy. Z programu příštího týdne bych pozvala na semináře pro začínající tvůrce, setkání herních vývojářů nebo koncert kapely VeHiBa, který je v plánu příští čtvrtek večer.

Plánujete, že se podobné akce budou konat i nadále po otevření pro veřejnost? Jak zájemce z řad veřejnosti plánujete vtáhnout do kreativního světa designu?

Podobně velkou akci, jako je tato, se chystáme dělat každý rok, jen bude pravděpodobně tematicky zaměřená na konkrétní oblast. A jak jsem zmiňovala, tak počítáme s tím, že u nás budou i kulturní akce – vernisáže, divadelní představení, performance nebo různé instalace.

 

Fotogalerie: