Egyptský film s názvem Předsvatební oslava se stal vítězem 62. ročníku Mezinárodního festivalu krátkých filmů BRNO16 (Brněnská šestnáctka). Po loňském ročníku, který se konal kvůli covidu online, zaplnili diváci obě kina, kde se letos od středy promítalo, a to Kino Art v Cihlářské ulici a No Art v Radnické, řekl ředitel a dramaturg festivalu Milan Šimánek. Zajímavostí bylo, že pořadatelé letos divákům promítli tytéž filmy, které byly zařazené do loňského ročníku, aby si je mohli vychutnat na plátně. Festival pokračuje ještě v neděli.

"Jsme velmi rádi, že se letošní ročník mohl opět uskutečnit v domovském Kině Art. Vážíme si toho, že to letos ocenili i diváci, kteří na Cihlářskou dorazili v opravdu hojném počtu," řekl Šimánek. Kino Art se totiž několik let rekonstruovalo a kvůli azbestu se práce protahovaly. Otevřelo se na podzim roku 2019, tedy krátce před vypuknutím pandemie.

Vítězný snímek natočil režisér a scenárista Morad Mostafa. Podle poroty se jedná o podmanivý obraz komplikovaných a chaotických vztahů na rozlučce se svobodou očima nezasvěcence. "Konflikt pomáhá odkrýt praskliny a kulturní rozdíly. Film nejen zachycuje události a jejich protagonisty, ale také komplexně a nezjevným způsobem odkrývá množství vrstev mezilidských vazeb a společenských struktur," uvedli porotci.

Snímky hodnotila i středoškolská studentská porota a ta vybrala jako nejlepší snímek Maradonovy nohy. Příběh se odehrává v Palestině a hrdiny jsou dva malí chlapci s vášní pro brazilský národní fotbalový tým. Sbírají fotbalové kartičky a jako poslední jim schází kartička s nohy legendárního Diega Maradony. "Celý příběh je opředen dětskou nevinností a naivitou, která vtáhne diváka do děje. Má spád a inspirující myšlenku. Zvláštní pozornost bychom chtěli věnovat také dětským hereckým výkonům," napsali porotci.

Další porota hodnotila pouze české a slovenské snímky, jichž se sešlo 13. Nejvíce se líbil film Pozdrav z Nigérie. "Svým absurdně satirickým pojetím důvtipně reflektuje odcizenost současného světa a problémy komunikace. Oceňujeme zejména promyšlenou formální stránku filmu svědčící o autorově schopnosti adaptovat současné trendy v kinematografii do vlastní tvorby. Nejvýraznější klady snímku spatřujeme v překvapivé pointě i četných režijních nápadech na úrovni inscenace a obrazové kompozice," uvedli porotci v hodnocení.

Přehlídka se koná bez přerušení od roku 1960. Šestnáctka v názvu festivalu odkazuje k formátu 16mm, na kterém bývala v minulosti natočena většina krátkých filmů. V současnosti soutěží filmy natáčené i promítané převážně z digitálních formátů.