Dobré jídlo a pití patří k Brnu a jižní Moravě jako vila Tugendhat nebo Lednicko-valtický areál. Kde se dobře najíst a napít, to nejen turistům poradí nezávislé hodnocení brněnských a jihomoravských gastronomických podniků. Nový ročník Gourmet Brno 2023 i jeho mladšího bratra Gourmet Jižní Morava 2023 se vyhlašoval na brněnském výstavišti, kde představil ta nejlepší místa letošního roku.

Gourmet Brno a Jižní Morava jsou už zavedené značky

Gourmet Brno je po sedmi letech své existence zavedenou značkou kvality. Za zážitkem a skvělou gastronomií mohou lidé už pět let cestovat také podle průvodce Gourmet Jižní Morava, který na Gourmet Brno navázal a od roku 2019 fungují oba projekty vedle sebe.

V moravské metropoli se zapojilo 61 podniků

Ředitelka TIC Brno Jana Janulíková, která je zároveň tvůrkyní konceptu Gourmet Brno, má radost, že zmíněná značka nadále roste a je čím dál známější. „Letos jsme zaznamenali rekordní počet podniků, v Brně se jich zapojilo hned 61. O spolupráci je zájem a my podnikům poskytujeme řadu možností prezentace, ať již v rámci významného prostoru na oficiálním turistickém webu gotobrno.cz nebo v rámci námi organizovaných press tripů a akcí. Také letos Gourmet Brno najdete například na Brněnských Vánocích, ale v úplně nové podobě,“ řekla Jana Janulíková.

V kraji jsou výjimečná výletní místa, která se dají propojit s návštěvou vybraného podniku

Ze značky Gourmet Brno postupně vyrostla značka Gourmet Jižní Morava, která láká na gastronomické výletní cíle po celém kraji. „Gastroturistika se stala naprosto přirozenou součástí cestování. Na jižní Moravě máme jedinečná výletní místa, která se dají propojit s návštěvou vybraného bistra, kavárny, restaurace nebo food trucku a průvodce Gourmet Jižní Morava je takové vodítko, kde rozhodně stojí za to se zastavit,“ uvedla k projektu ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.

Tipy pro gurmánské bedekry dávají lidé

Tipy na svá oblíbená místa mohli pro oba gurmánské bedekry dávat lidé. V případě moravské metropole nominovali své oblíbené podniky brněnští patrioti a také lidé na sociálních sítích TIC BRNO a Gourmet Brno. Nominace do Gourmet Jižní Morava posílali lidé přes speciální formulář. Dohromady se sešlo více jak 700 návrhů na skvělé podniky z Brna i kraje. Podniky, které byly jmenovány vícekrát, se zařadily do finálního hodnocení nezávislou porotou.

Spojili bistra a restaurace a rozdělili je podle ceny

Oba letošní Gourmety se oproti loňsku trochu proměnily. Gourmet Brno v průvodci nastavil nové kategorie hodnocených podniků. „Celoročně se s účastníky bavíme a připomínky reflektujeme do našeho průvodce. Jedním z těchto výstupů je změna rozdělení kategorií. Sloučili jsme totiž restaurace a bistra do jedné, kterou jsme zároveň rozdělili do dvou cenových hladin – podle toho, zda si večeři i s dezertem a sklenicí vína užijete pod nebo nad 500 korun. Cílem je neustálé zvyšování uživatelské přívětivosti průvodce pro jeho uživatele,” dodala Janulíková. Orientaci usnadní série piktogramů.

Základním prvkem brněnského bedekru je nahé tělo

Grafický design brněnskému průvodci připravil fotograf KIVA a grafická designérka Barbara Zemčík. „Letošní ročník jsem pojal s volným odkazem na tvorbu Viléma Reichmanna, fotografa, který mě v počátcích fotografování výrazně zasáhl svou tvorbou spjatou se surrealismem. Základní prvek, který propojuje letošní ročník, je tělo – odhalené, téměř bez příkras, stavební kámen, ve kterém je symbolicky otištěn smysl každé kategorie. Úvodní fotografie symbolizuje rozmanitost chutí a druhů gastronomie. Další motivy jsou jen fragmenty snu, kde rameno ženy je vlna, která vyústí ve vlnobití v šálku kávy, krabička na sójovou omáčku dává lidskému tělu podobu chobotnice,“ upřesnil fotograf.

Brožury najdete na webu nebo v infocentru TIC Brno

Pro novou brožuru Gourmet Brno 2023 i Gourmet Jižní Morava 2023 v češtině, angličtině i němčině si můžou zájemci zajít do infocenter TIC Brno nebo si ji stáhnout online na webových stránkách gourmetbrno.cz a gourmetjiznimorava.cz.