Politici ani po letech debat nezaručují krajům pravidelný příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). "Bohužel nevíme nic," řekl ČTK ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Zdeněk Komůrka. Navíc ještě nebyl schválen letošní rozpočet SFDI. I přes to se daří stav krajských silnic zlepšovat.

"Žádná, během loňska několikrát avizovaná dohoda či memorandum mezi Asociací krajů ČR a vládou o pravidelném přispívání státu na tyto opravy nebyly uzavřeny. Tudíž nevíme, zda, případně v jaké výši a k jakému účelu a kdy by takovéto prostředky mohly být k dispozici. Je to pro nás poměrně nepříjemná záležitost v přípravě. Čím padne rozhodnutí později, tím později začneme stavět," řekl Komůrka.

Poprvé dostaly kraje peníze od státu na opravy svých silnic v roce 2015 a pak znovu každý další rok. Vždy jde však o příspěvek ad hoc, dosud není systémové řešení. Kraje proto mají v zásobě připravené projekty a čekají, zda a kolik peněz dostanou.

Právě díky příspěvkům státu kraj postupně stav silnic zlepšuje, ve správě jich má 3841. Na pětistupňové škále se mezi lety 2016 a 2018 zvýšil stav silnic ve výborném stavu z 19 na 24 procent, naopak silnic v havarijním stavu ubylo z 32 na 20 procent. Průměrné hodnocení se zlepšilo z 3,3 na 2,7.

Jaké konkrétní opravy začnou letos, bude zřejmé až v únoru. "Celkový program rekonstrukcí a oprav bude projednávat rada kraje počátkem měsíce," uvedl Komůrka. Pracovat se má tam, kde je projekt podpořený z evropských fondů. Z dřívějška se má dokončit například oprava silnice z Tišnova do Drásova, v Brně mosty na Černovické přes Olomouckou, most v Hodoníně přes silnici I/55, průtah Olešnicí či Oslavany a také několik staveb na silnicích třetí třídy.