55tiprocentní podíl v ní bude mít společnost Letiště Brno, která si od kraje jako vlastníka dlouhodobě pronajímá letiště a zbytek Jihomoravská rozvojová společnost, v níž má podíl kraj a bude mít také město Brno. Kraj hledá dopravce, který by nabídl z Brna nové letecké linky. Chtěl je už od března, ale jednání s rumunskými přepravci ztroskotala.

Pro vznik společnosti hlasovalo 50 zastupitelů, nikdo nebyl proti a pět se jich zdrželo. Firma Moravia GSA bude dceřiná společnost Jihomoravské rozvojové společnosti. Jihomoravská rozvojová společnost se bude starat o rozvoj kraje ve více oblastech a letiště je jen jednou z nich, zatímco Moravia se bude zabývat pouze létáním, řekl novinářům hejtman Bohumil Šimek (ANO).

Z Brna se nyní létá do Londýna na letiště Stansted a do Mnichova. Nedávno skončily linky do nizozemského Eindhovenu a na londýnské letiště Luton. Kraj usiluje o nové linky do Milána, Bruselu, Říma, Barcelony a Lvova. Donedávna jednal s rumunským dopravcem Blue Air, aby linky začaly létat na jaře, ale nakonec se nedohodly kvůli rozdílnostem v českém a rumunském právu. Hejtman Šimek dnes zastupitelům řekl, že kraj jedná s novými dopravci. Konkrétní ale nejmenoval a neřekl ani termín, kdy by se mělo začít létat.

Jakmile kraj dopravce vybere, vstoupí částečným podílem do společnosti Moravia GSA, která bude linky zajišťovat. Do Moravie se pak budou peníze z kraje a města dostávat prostřednictvím Jihomoravské rozvojové společnosti.

Nové letecké linky jsou prioritou vedení kraje. Kraj i město si od většího počtu linek slibují větší atraktivitu regionu pro zahraniční investory i turisty.

Letiště loni zastavilo propad v počtu cestujících, když jich odbavilo zhruba 460.000. Je to nejvíce z českých regionálních letišť. Více než z poloviny ho využívají cestující charterových letů v letní sezoně.