Křižovatka dálnic D1 a D2 na jihu Brna se začne přestavovat za měsíc. V týdnu od 6. října mohou řidiči potkávat pracovníky, kteří budou chystat provizorní dopravní značení a v sobotu 11. října začnou stavební práce. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla letos stavební práce dopravu ještě tolik neomezí, ale v příštím roce se počítá s uzavírkou některých částí s výrazným dopadem do plynulosti dopravy, řekl dnes novinářům.
Přestavba extrémně zatížené křižovatky, která bude trvat dva roky, je další etapou rozšíření dálnice D1 mezi 182. a 210. kilometrem na tři pruhy v každém směru. Na křižovatce se změní vedení ramp a nájezdů, sjezdy a nájezdy budou vedené tak, aby byla doprava plynulejší než dosud. Jinak bude vypadat i první kilometr dálnice D2, kde významnou část provozu tvoří auta mezi Brnem a nákupním centrem.
Silničáři poučeni negativním dopadem přestavby úseku mezi 194. a 196. kilometrem usilovali při přípravě o to, aby byla doprava maximálně plynulá a omezení byla co nejkratší a nejmenší
V plánu je například postavit v předstihu odbočnou větev z Prahy na Bratislavu a na dálnici připravit takové informování řidičů, aby s předstihem věděli, do jakých pruhů se řadit, aby křižovatku projeli co nejplynuleji. „Po celou dobu se pojede ve dvou pruzích v každém směru. Řešíme i nějaké provizorní mosty pro stavbu, aby stavbaři mohli navážet materiál v nočních hodinách. Chtěli mít mobilní betonárku v okách křižovatky,“ řekl Mátl. Vzápětí však dodal, že to přes veškerá opatření budou pro řidiče těžké dva roky. Stavba bude stát 3,2 miliardy korun.
Ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala dodal, že lze očekávat, že řidiči kamionů budou hledat i jiné cesty na jih Brna
Je tak pravděpodobné, že začnou jezdit po silnicích, po nichž dosud nejezdí, nebo jen málo. Také očekává, že tranzit, který Brnem jen projíždí, by mohl částečně jezdit jinudy.
Silničáři se stále zabývají tím, jak pokračovat v rozšiřování dálnice od Kývalky po Holubice. Opustili už model, kdy by se pracovalo po několika úsecích, aby to vše netrvalo mnoho let. Pracují s modelem, kdy by nejprve přichystali rozšíření mostů bez výraznějších dopadů do plynulosti provozu a pak by už za výrazně kratší dobu pracovali liniově na rozšíření.