Úzkorozchodná muzejní dráha ze Zbýšova do Zastávky u Brna se letos po dlouhých letech dočká dokončení. Dnes koleje končí těsně před stanicí v Zastávce u Brna, nově budou končit u posledního nástupiště, které ve stanici letos vznikne při její kompletní přestavbě. Zástupce spolku Muzeum průmyslových železnic Jan Procházka předpokládá, že příští rok už by lidé měli vystupovat ve stanici.

Projekt je hotový a čekají na stavební povolení

Muzejní dráhu, která vede po tělese dřívější uhelné vlečky, spolek v dřívějších letech svépomocí s dobrovolníky prodlužoval směrem k Zastávce. Dlouhodobým cílem bylo koleje dovést až do Zastávky. Modernizace tratě z Brna se však zhruba o deset let opozdila a kvůli tomu už několik let lidé vystupují v Zastávce z vlaku na železniční pláň, kde také čekají, než lokomotiva objede soupravu a vydá se zpět do Zbýšova. „Máme už hotovou projektovou dokumentaci a brzy očekáváme vydání stavebního povolení,“ řekl Procházka. Spolek už má také smlouvu s dodavatelem stavby. Část si sice bude dělat svépomocí, ale část udělá firma.

Investice dosáhne několika milionů korun

Potřeba je položit 250 metrů kolejí k plánovanému nástupišti a také ještě objízdnou kolej minimálně 60 metrů dlouhou. Nástupiště bude společné pro běžné i muzejní vlaky. Investice dosáhne několika milionů korun. „Něco zaplatíme s pomocí dotací, něco z vlastních peněz a případně si vyřídíme i půjčku. A také plánujeme udělat sbírku, že by si lidé mohli koupit svůj pražec,“ řekl Procházka.

Návštěvnost dráhy se zřejmě zvýší

Díky pohodlnějšímu příchodu k muzejnímu vlaku v Zastávce lze očekávat ještě vyšší návštěvnost než dříve. I když už nyní je vysoká. „Někdy se stává, že se někteří lidé do vlaku v nejžádanějších časech nevejdou. Proto doporučujeme rezervaci. Jízdenky je možné si potom vyzvednout a zaplatit na místě,“ řekl Procházka a zmínil, že už nyní část lidí přijíždí vlakem do Zastávky. „V bývalé restauraci vedle nádraží je informační centrum, kde si mohou koupit jízdenky a běžně s odjezdem čekáme, až přijedou vlaky Českých drah,“ řekl Procházka.

Na trať vyjíždějí dvě parní lokomotivy a také motorové lokomotivy

Program jízd bude letos stejný jako v minulých letech, termíny jsou uvedené na webu. Zahájení sezony je naplánované na 18. května, naposledy se pojede 14. září, kdy se koná v Zastávce a ve Zbýšově Hornický den. Vybrané letní jízdy budou také součástí pátého ročníku akce S párou za horníky, kdy se lidé mohou s průvodci či bez nich vypravit na některé okolní haldy či navštívit hornické muzeum ve Zbýšově.