Národní divadlo Brno má za sebou mimořádnou a úspěšnou sezonu, uvedla v tiskové zprávě za NdB Adéla Biravská. Jejich činnost ale neutichla, během léta bude hrát sbor venku na Biskupském dvoře, na hradě Špilberk, a také na festivalech v Macau, Budapešti a Regensburgu.

„Návštěvnost, tržby, kvalita inscenací a festivalů, ohlas kritiků a diváků i úspěchy v zahraničí – těmito parametry lze hodnotit úspěšnou sezonu. Právě v uplynulé sezoně dosáhly všechny tyto ukazatele rekordních hodnot. Národní divadlo Brno zaznamenalo enormní zájem publika, který se projevuje vyprodanými sály napříč uměleckými žánry, operou, baletem i činohrou, stejně jako pořádanými festivaly Janáček Brno 2024 a DSB 2025,“ popsala Biravská.

Repertoár NdB zahrnoval různé žánry od klasických baletních, dramatických a operních titulů až po české premiéry současné dramatiky, experimentální projekty a nebývalé množství původních děl vzniklých na objednávku souborů NdB

„Díky tomu měli diváci možnost prožít jak tradiční dramaturgii, tak i novátorské přístupy k divadelní tvorbě. Starší návštěvníci ocenili inscenace, které ctí klasická díla a propracovanou dramatickou strukturu, zatímco mladší publikum mohlo nalézt atraktivní a často i provokativní moderní kusy reflektující současná společenská témata,“ dodala Biravská.

Nové inscenace vytvořila špička domácí scény, šanci dostali mladí tvůrci nastupující generace a pokračovala i spolupráce s významnými zahraničními tvůrci jako byl kanadský operní režisér Robert Carsen nebo španělský choreograf a šéf baletu pařížské Opery José Carlo Martínez. Významné projekty vznikaly v koprodukci s předními evropskými scénami jako Staatsoper Unter den Linden Berlin a Teatro Real Madrid (Výlety páně Broučkovy), v pokračující spolupráci s francouzským Théâtre de Caen, s orchestrem Collegium 1704 a nově i se Slovenským národným divadlom pak vznikla nová inscenace Figarovy svatby.

Nezanedbatelný je také vliv technologických inovací, které se v divadle objevily

Moderní scénická technologie, inovativní režijní přístupy a kvalitní zvukové a světelné efekty posunuly umělecký projev na novou úroveň. Diváci tak mají možnost zažít představení nejen jako tradiční kulturní zážitek, ale jako komplexní multimediální událost.

„Dalším faktorem úspěchu je i samotná práce souborů – herců, zpěváků, tanečníků, ale i celé podpůrné infrastruktury. Kvalita výkonů se odráží v nadšených recenzích a opakovaných návštěvách věrných diváků. Divadlo ve spolupráci s významnými domácími i zahraničními umělci vytváří představení, která mají nejen estetickou, ale i společenskou hodnotu,“ doplnila Biravská.

Mimořádný úspěch zaznamenaly v sezoně 2024/2025 oba dva divadlem pořádané a zaštítěné festivaly, jak festival Janáček Brno, tak festival Divadelní svět. Tento mimořádný zájem se odrazil nejen v hojné návštěvnosti, ale také v rekordních tržbách, které překonaly veškerá dosud dosažená čísla.

Zahraniční zájezdy, které divadlo v této sezoně organizovalo, představovaly komplexní projekt zahrnující několik významných evropských i mimoevropských destinací

Zahrnuly činoherní představení, operní inscenace a baletní produkce, které byly pečlivě vybrány tak, aby představily rozmanitost a kvalitu českého divadelního umění. Největší pozornost a největší návštěvnost zaznamenaly cesty do Dubaje a Japonska, kde publikum ocenilo profesionalitu, inovaci i hluboký emocionální prožitek jednotlivých představení. Silné postavení Národního divadla Brno v mezinárodním kontextu pak potvrdila i volba ředitele NdB Martina Glaser prezidentem mezinárodní organizace Opera Europa.